Hoe schrijf je de ik vorm van het werkwoord douchen?

In een boek van mijn zus staat 'ik douch'. Maar ik denk dat het 'ik douche' is. Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.1K

Het beste antwoord

Ik douch is correct. Dat komt omdat het een Frans woord betreft en geen Engels woord. Als het een Engels woord was geweest dan was het ik douche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Dat verklaart het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, dan zou ik dus consequent kiezen voor 'ik neem een douche', want 'ik douch' staat zo onlogisch ;p
amc
13 jaar geleden
I take a shower, zeggen de Engelsen. Die kennen geen douche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ amc, dat zeg ik ook niet dat het een Engels woord is, aub het antwoord beter lezen en de links voor verdere uitleg.
amc
13 jaar geleden
Oke, ik las te snel, maar ik heb je niet gemind hoor. Dat doe ik eigenlijk nooit. Sorry dat ik je verkeerd begreep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Geeft niks hoor :)

Andere antwoorden (5)

''Ik douche.'' Jij hebt gelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gezocht op het woord: douchen.

 dou·chen douchte, h gedoucht
een douche nemen: ik douch iedere morgen
13 jaar geleden
Als ik me douch, sta ik onder de douche.
13 jaar geleden
Je prends une douche, (ik neem een douche) Dat zeggen de fransen omdat het een Frans werkwoord ( se doucher) is en een zelfstandig naamwoord (la douche)
Wij zeggen; ik douche omdat het nu eenmaal een Frans woord is dat wij hebben overgenomen. Ik neem een stortbad,dat zou meer Nederlands zijn, maar duurt te lang om te zeggen. Vandaar dat we het kortere woord nemen dat momenteel meer bekend is. Het is gewoon de douche, de douchekop, het douchegordijn. Die -e- hoort er gewoon bij. Niemand weet wat douch is als je het zo ziet staan, met die -e- erbij wel.

Toegevoegd na 22 minuten:
heb nog even nagespeurd en nu blijkt dat mijn uitleg verouderd is. Volgens het elektronisch groene boekje en de Grote Van Dale xlll is het 'ik douche'. Volgens de tegenwoordige spelling is het 'ik douch'. Kijk bij ;'vervoeging en verbuiging, onder ' Elektronisch groene boekje' bij mijn bron.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout, want je spreekt de e niet uit.
amc
13 jaar geleden
Dat doe je in het Frans ook niet en het blijft een Frans woord. Als je op z`n Nederlands zou zeggen zou je het als G uitspreken zoals ik lach, ik poch enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het se doucher is, is het 'je ME prend une douche'
amc
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Je me douche zeggen ze ook wel als ze bezig zijn met douchen. Maar als ze zich gaan douchen zeggen ze ; je me prend une douche (ik neem een douche) Je hebt het helemaal goed gezien.
ik douch, want dat is de stam.