Is 'fier zijn OVER iets/iemand' correct Nederlands of is 'fier zijn OP' de enige correcte wijze?

Graag een betrouwbare bron als bewijs.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.4K

Het beste antwoord

Het correcte voorzetsel is: op. Je kunt ergens wel tevreden over zijn, maar je bent er fier (of trots, of prat) op. "Zich ergens op beroemen" is een vergelijkbare uitdrukking.
Een betrouwbare bron is het Woordenboek der Nederlandsche Taal. Bij het lemma brallen staat daarin het volgende: Zij mag niet minder fier zijn op den schat, ...[etc.]
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het antwoord wat ik wil! +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en fier en trots is allebei goed. (zolang het maar op is :) )

Andere antwoorden (3)

Geen van beiden, in het Nederlands gebruiken we "Trots zijn op". Fier is een Vlaamse uitdrukking.

Toegevoegd na 6 minuten:
In aanvulling op een reactie: Ik bedoel hiermee niet dat "Fier" fout zou zijn in het Nederlands, ik bedoel alleen te zeggen dat het in Nederland niet veel gebruikt wordt.

Wordt het toch gebruikt, dan lijkt "Fier zijn op" me het meest gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja klopt. Fier blijkt ook een Frans woord te zijn dus lijkt me ook logisch dat het vaker in België wordt gebruikt dan in Nederland.
Ik heb met de podcast van de Vlaamse evy hardgelopen en zij zegt continu ik ben fier op u. Dus het is op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fier
(«Frans«Latijn) bijvoeglijk naamwoord en bijwoord
1 trots; Zuid-Nederlands : fier zijn, gaan op (over) iem., iets = er trots op zijn;
Zuid-Nederlands : zo fier als een gieter = zeer trots, zo trots als een pauw;
2 zelfbewust, hooghartig '
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/fier

Volgens deze bron kan het dus allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan na lezing van de genoemde bron niet niet concluderen dat het allebei kan. Fier komt van het Franse fier/fière en betekent oa trots, verwaand. Trots over komt ook in het Frans niet voor.