Waar komt het woord 'kombuis' vandaan?

Heb al gezocht bij vertalingen (Frans, Duits, Spaans, Engels), op zoek naar een link, maar niks gevonden. Omdat veel scheepsjargon van origine Nederlands is, zou het woord te herleiden moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Mogelijk is het een samentrekking tussen twee woorden, elk met een afzonderlinge betekenis maar samen een nieuw vormend.

Het deel "kom" zou afkomstig kunnen zijn van kommalie dat scheepsvaatwerk (borden, bekers en ander eet en drinkgerei ) betekent en van "buus"dat zak betekent.
Dus kombuis: de plaats aan boord waar zich de zak met het eetgerei bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens onderstaande link komt het uit het Afrikaans en betekend het gewoon keuken in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Volgens http://www.taaloord.co.za/taalberigte.htm is het woord juist door de Nederlanders naar Afrika gebracht. Jan van Riebeeck voer met het VOC-schip en schreef er in zijn dagboek over.
van het oud nederlands kabuis, kabüse (du), cabuse (fr) een klein kamertje. Het huidige engelse caboose betekent ook kombuis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord kombuis komt van het Latijnse woord cacabus, dat kookpot betekent. Het ligt dan ook voor de hand dat dit woord naar de vroegste vorm van een scheepskeuken verwijst: een kookpot op een vuur.