Waar vind ik online hulp om beter grammaticaals Nederlands te leren schrijven. Ik heb vooral twijfel bij het gebruik van een d, t of dt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Je gaat uit van het werkwoord, dat is het woord waarmee je iets doet. Lopen, zitten, slapen, roepen, rijden enz. Ook iets anders kan er iets mee doen bijv. de auto rijdt, de hond blaft enz. het blijft altijd het werkwoord!
Neem het voorbeeldwerkwoord; 'zitten'. Je zoekt nu eerst de stam; daarvoor haal je de -en- eraf, de stam is dus -zit(de 2de -t- laat je weg want die wordt niet gebruikt)
Bij - ik- heb je alleen de stam; ik zit! ik word!ik loop enz.
Bij je,jij,hij, zij, het heb je altijd de stam +t. Bijv. jij loopt, het loopt, zij loopt, je wordt, zij wordt, het wordt want de stam van worden is (zonder -en-) word.
Heb je echter -je- achter het werkwoord en je kunt het veranderen in -jij- dan heb je ook alleen de stam. Het is dan; word je (jij), denk je(jij)loop je(jij).
Kan je vervolgens je in jouw veranderen, komt er wel weer een -t- achter de stam; heeft je vader...je neemt je moeder mee....Altijd dus denken ; je neemt jij moeder mee dat kan niet, stam +t. Neem je je moeder mee, kan je veranderen in; neem jij je moeder mee, in dit geval is het weer alleen de stam ( je kan ook jij zijn) Bij neem hoor je het maar bij het werkw. worden niet. Je wordt er gek van!
Word je(jij) er gek van? Wordt je broer er gek van?
Wil je hier echt goed in worden meldt je dan aan bij ;
www.beterspellen.nl Hier kan je dagelijks een test doen en staat ook goede uitleg. Ik krijg hem dagelijks per mail, klik hem aan ( het zijn maar 4 multiple choice vragen)en klik de juiste aan. Ik ga zelfs vaker in de fout, want ik zit nog vaak in de oude spelling, maar aldoende leer je.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is ook "beetjespellen" voor mensen die net Nederlands leren of mensen met dyslectie.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.onzetaal.nl/advies/redt.php
Dit is ook een goede site.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb hier twee sites die je wellicht kunnen helpen.

http://www.cambiumned.nl/spellingww.htm
http://woordenlijst.org/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er bijv worden staat, je moet dus word invullen, dan kan je het volgende toepassen......
hij wordt, 16 jaar, lees, hij loopt 16 jaar.
zo hoor je een t bij lopen en weet je dat word met een t op het einde wordt.
snap je het nog? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Verbs.Re09
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is dus juist de spelling die je zorgen baart.

Wij leerden op de lagere school ''t kofschip kennen. Dit was een ezelsbruggetje voor d s en t s.

Hieronder alvast een beginnetje. Moeilijk is het niet. Eventjes denken iedere keer: is het tegenwoordige of verleden tijd, is het een voltooid deelwoord? En snel is het geautomatiseerd. Een enkele keer een spellingsfoutje, word je wel vergeven, als zijnde een typfout. Maar commercieel materiaal hoort absoluut! foutloos te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist het, lieve Mum, iemand trapt erin en jij bent de eerste. De spelling is n.l. geheel correct! Als je achter het werkwoord staat, is het eerste persoon, en vervalt de t.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is alleen het geval als er "je" staat met bezittelijke functie. Hier moet het toch echt "het wordT je vergeven zijn". Probeer het maar eens met een andere zin: "Het heeft je iets gedaan".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zullen we wedden?
Ik word vergeven. Het word je vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn uitleg van net klopte niet hoor, maar het is toch echt met een t! het is alleen zonder t, als je die "je" kan vervangen door "jij" (dus het onderwerp is van de zin) anders is het echt met een t, dus als u wilt wedden dan vind ik dat prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begin te twijfelen. het zou dan zijn: het wordt jou vergeven. Daarmee zou ""je"""meewerkend voorwerp zijn.
Als ""het"" er niet voor stond, dan zou het zonder t moeten en nu met t
Goed dat we niet hebben gewed, want jij hebt gewonnen!
Ben ik in mijn eigen valkuil getrapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het worDT je vergeven. Makkelijk te controleren: als je door jij te vervangen is, moet die t weg. Hier moet ie dus wel staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo: ja dat stond ook in mijn tweede reactie (kijk maar hierboven), mijn eerste interpretatie had betrekking op een andere grammaticale kwestie, verwarring alom!
@InekevL: het overkomt de beste!
Hier kun je vast wel vinden wat je zoekt
13 jaar geleden
Dat is heel eenvoudig :
Vervang het werkwoord door lopen en je bent er al.

Het moet zijn : Ik loop.
Dus zonder de 't'.
Dus moet het ook zijn : Ik word. (ook zonder 't').

Jij loopt, dus ook : Jij wordt (met een 't')

Loop jij ?
Dus ook : Word jij ?

Zij bereidt het eten, en zij loopt naar de stad.

Loopt zij naar de stad ?
Bereidt zij het eten ?

Kijk even goed naar de voorbeelden en je hebt het zomaar te pakken.
Het lijkt moeilijker dan het is.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het hierbovengenoemde lopen, kan je ook het werkwoord 'smurfen' gebruiken. Ik smurf, jij smurft, etc. Dit werkwoord kan je overal voor smurfen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
d's en t's zijn ook niet mijn sterkste punt.
Mijn favoriete weekblad weet raad, les van Meester Warbol:
http://www.donaldduck.nl/cursussenentips/1205/#duck