Wordt een c voor een i uitgesproken als standaard een 'zee' of kan dit ook als een k? Of is dit alleen in de Franse taal zo?

Toegevoegd na 8 uur:
met zee bedoel ik ook see, het gaat om het verschil in zee/see en K

13 jaar geleden
in: Taal
1.5K
tonijn
13 jaar geleden
Wat bedoel je met 'zee'?
tonijn
13 jaar geleden
Als iemand de c (voor een e/i/y) of s als z uitspreekt is dat een vorm van hypercorrectie. Bijv. een plat pratende Amsterdammer die netjes willen praten, gaat alle s-klanken als z uitspreken (omdat ze eerst te horen hebben gekregen dat het niet de son in de see sien sakken is). Dan wordt suiker zuiker en citrus wordt zitrus.

Het beste antwoord

Het is een spellingsconventie dat de c voor een e, i of y gewoon een harde s-klank weergeeft. Net als in het Frans en Engels. In het Spaans is de c voor een e, i of y een th-klank (ongeveer zoals in het Engelse thin), maar in Andalusië of Zuid-Amerika is het ook een gewone s.

Overigens 'Als de uitspraak met [k] ook voor een i of e gehandhaafd moet worden, geven we dat aan door de lettercombinatie qu te gebruiken.' Dit geldt ook voor het Frans en Spaans. (citaat afkomstig uit onderstaande bron).
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In het Nederlands spreek je ci altijd uit als si.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Citroen - de auto - is een Frans woord en wordt niet uitgesproken met "zee".

Ici - hier - is een Frans woord en wordt niet uitgesproken met "zee". Evenals andere woorden met "ci",
zoals ci-dessus.
La citadelle is ook: uitspreken als een s.

De c uitspreken als een k kan ook, bijv:
contrôle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
See, si, sij (ce, ci, cij), ka, ko, ku, ( ca, co, cu), leerde ik ooit op school, toen er nog rijtjes ingestampt werden.