Waar komt het vandaan dat je de f-klank soms als ph schrijft?

Oph andersom: dat je ph als f uitspreekt?
Heepht iemand een verklaring voor dit pheit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

De Griekse letter Phi is in het Latijn steeds weergegeven door de lettercombinatie PH. Omdat het Latijn zowel de F als de P kent, wil dat zeggen dat de Griekse uitspraak ergens tussen die twee inzat. Het Grieks kende ook de P, zodat je bij de PH kunt spreken van een 'zachte P'. Dat de PH niet zomaar een Latijnse aanduiding was om aan te geven dat een woord uit het Grieks kwam, weet je omdat ook in andere talen de P-F kwestie speelde. Het Hebreeuws heeft bijvoorbeeld ook maar één letterteken voor beide klanken. Het gebruik van de P of de Ph in Griekse en Latijnse vertalingen laat zien hoe deze letter vroeger in Aramese talen uitgesproken werd.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een f heeft wel de klank van een p en een h snel achter elkaar uitgesproken. Vandaar dat dit ook zo ooit is geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk uit het Grieks. De Griekse f heet "fi" en wordt geschreven als "phi". Wanneer spreek je ph trouwens uit als een f?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk bedoeld zij op z'n engels. XD
op z'n nederlands heb ik geen idee welke woorden het izjn.. ;s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna altijd, behalve bij Ph-neutraal. ;)
Het komt omdat een aantal woorden in het nederlands zijn geleend van de griekse taal, de meeste woorden zijn al omgevormd naar modern nederlands zoals phantasie en phenomeen.
Vooral in eigennamen zijn de ph blijven staan zoals zutfen/zutphen.
Hetzelfde geld voor de klank rh (r(h)etorisch.
laatst ergens gelezen toen ik iets anders over taal aan het zoeken was, zal nog even kijken of ik het kan vinden

Toegevoegd na 5 minuten:
gevonden