Wat is de betekenis van: 'No finite point has meaning without an infinite reference point'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Deze uitspraak van Jean-Paul Sartre reflecteert zijn idee dat geen enkele actie nut heeft als er geen universele referentie voor is. 'Hoe kan je de waarde van iets bepalen, als je geen absolute referentie hebt?'

Het slaat over het algemeen op absoluut goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De betekenis van deze uitspraak van Sartre ligt in de ethiek.

Geen enkel praktisch moraal standpunt heeft betekenis zonder verwijzing naar een absoluut moreel beginpunt. (Ultimo is dit b.v. God).

Dit komt er op neer dat, als je niet eerst vaststelt, poneert, wat goed is en wat niet, je geen enkel houvast hebt om morele uitspraken te doen, om te oordelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En wat goed is en wat niet, moet een 'oneindige' grond hebben.
rose