Waarom is het VADERland en MOEDERtaal?

... of is dat een kinderachtige vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6K

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is geen kinderachtige vraag. Sterker nog, ik vind het een leuke vraag.

Een antwoord is echter moeilijker te geven, vrees ik. Ik heb mij ook weleens afgevraagd waarom bij sommige woorden het voorvoegsel 'vader' wordt gebruikt, terwijl andere woorden 'moeder' als voorvoegsel hebben (moederschip).

Ik las ergens dat taal over het algemeen wordt overgebracht van moeder op kind, en dat het daarom wellicht 'moedertaal' is. En dan zou 'vaderland' kunnen slaan op oorlog en het veroveren van land, wat toch meestal een mannenaangelegenheid is. Maar dat is puur mijn eigen aanname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk, maar dat is mijn theorie, omdat een vader in vroeger tijden toch vooral werd gezien als beschermer van de jachtgronden, en vergelijk hier ook 'voorvaderen'. De moeder was meer belast, tot op de dag van vandaag trouwens, met educatieve doeleinden, bijvoorbeeld het leren lezen en spreken van een kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat de vader (de man dus) het land verdedigd, terwijl de moeder (de vrouw dus) de kinderen leert praten.
Weer een historische uitleg dus, naar mijn bescheiden mening.

Toegevoegd op 06-05-2009 22:58:33
Oh ja, en om op je tweede vraag antwoord te geven: Nee!
Goeie vraag zelfs +1!

Toegevoegd op 06-05-2009 22:59:37
En ik zie dat we met 3 man sterk tegelijk met dezelfde aanname komen. Zou het dan toch waar zijn? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het zelfs een adam en eva ding. ook ik vind het een goede vraag want het exacte antwoord weet ik niet. maar hoe dat zit moet even goed op gegoogled worden. ik ga even researchen en kom terug met een aanvulling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de taaie etymologen onder jullie:
Hier een verhandeling over dit onderwerp, stammend uit 1923:
AWM
14 jaar geleden
En uiteindelijk is het allemaal moeder aarde.
Women rule and men think so.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vader was inderdaad de beschermer van het land, moedertaal komt enkel voort uit het feit dat taal een vrouwelijk woord is en dus vrouwelijke beschermer nodig heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel goede en leuke vraag hoor! Ik weet helaas het antwoord niet, maar wil wel het volgende toevoegen: Ik heb wel ook gehoord van het woord "moederland". Ik weet niet wat precies het verschil is tussen vaderland en moederland. Mijn vermoeden is dat als iemand in Nederland woont en de Nederlandse nationaliteit heeft, maar oorspronkelijk uit een ander land komt, dat ander land kan aanduiden met "moederland", maar dat is een uit de lucht gegrepen gok. Ik ben benieuwd of iemand wel precies het verschil weet.