Waarom lijken de woorden matineus en matinee op elkaar?

Ze zijn immers bijna elkaars tegenovergestelde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Antwoorden (3)

nee hoor ze komen allebei van het woord matin dat ochtend betekent. matinee is een voormiddagbijeenkomst, en misschien in oorsprong iets vroeger gepland dan tegenwoordig
13 jaar geleden
Nee hoer, ze zijn juist niet het tegenovergestelde.

Matineus: gewend om vroeg op te staan
Matinee: vroege voorstelling

Beide woorden komen - zoals al in het antwoord hierboven staat - van het Franse 'matin', ochtend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Denk ook aan de metten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waha, wat een spelfout zie ik: ik bedoelde natuurlijk *niet* 'nee hoer', maar gewoon 'nee hoor'!
Matineus komt van het Franse 'matineux', een afleiding van matin 'morgen, ochtend'. Dat komt weer van het Latijnse matutinum 'ochtend', van Matuta (de godin van de dageraad). In haar naam zit het woord maturus 'vroeg, rijp'. Gewoonlijk wordt matineus gebruikt in de betekenis 'gewend of geneigd om vroeg op te staan' of 'in de ochtend plaatsvindend' (bvb. matineuze bijeenkomsten).
Met matinee bedoelen echter zowel de Fransen als de Nederlanders een middagvoorstelling. Toch is dat woord ook afgeleid van matin, dus ochtend. Hoe komt dat? Een mogelijke verklaring kan zijn dat er al een soirée bestond, een avondvoorstelling, en dat men een geschikt woord zocht voor een uitvoering die eerder op de dag plaats zou vinden. Zoiets als après-midiée spreekt niet zo lekker uit. De repetities voor de middaguitvoering vonden ’s morgens plaats en daar konden de minder gefortuneerde mensen voor weinig entreegeld naar komen luisteren. (De soirées waren uitsluitend voor de welgestelden). Misschien dat op die manier matinée tot stand is gekomen.
Amadea