Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het taal afhankelijk welk woord het moeilijkste is in Galgje?

Vandaag in het nieuws: Jazz is het moeilijkste galgje woord. Is dit afhankelijk van de taal waarin het gespeeld wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, het heeft er mee te maken dat de Z in bijna geen enkele taal een veel gebruikte letter is, dus dat is geen letter die je direct zal noemen.

Komt nog bij dat hoe korter het woord, hoe moeilijker het te raden wordt.

Zelf heb ik met galgje veel succes gehad met:
przwalskipaard en hyena.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, przwalskipaard ;P.
daar kom je ook niet zomaar op als je galgje speelt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, daar kwamen mijn collega's ook achter :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet je eens hyenavel proberen daar kom je helemaal nooit uit :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar probeer dan sphynx eens.. nog erger.
Eerst hebben we mijn colleg die dit presteerde verteld dat het tegenwoordig geschreven wordt al sfinx, maar toen wist hij te vertellen dat Sphynx een kattenras is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je een hye maar eens op zijn achterspatbord kijken, daar zit zijn navel. Je ziet hem (de navel) trouwens slechts als ook zijn achterlichtje brandt. Is de batterij leeg,dan zie je niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"het heeft er mee te maken dat de Z in bijna geen enkele taal een veel gebruikte letter is", dat geeft toch juist aan dat het afhankelijk is van bepaalde kenmerken van een taal (namelijk dat de z weinig voorkomt)?
Als dat kenmerk in veel talen voorkomt, wil nog niet zeggen dat het dan geen taal-afhankelijk iets is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding