Waar komt het gezegde ''vlinders in de buik hebben'' vandaan?

Niemand weet toch hoe het is om vlinders in je buik te hebben, als je het letterlijk neemt.
Is er ooit toevallig ergens beschreven wáár die vlinder dan zou zitten? Maag, darmen etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Je buik reageert heel direct op spannende dingen. Als je verliefd bent, geven je hersenen boodschappen door aan de spieren in je buik. Daardoor trekken die spieren samen en krijg je dat gekke gevoel in je buik.

De spieren geven signalen terug naar de hersenen: 'hé, dat is een gek gevoel in mijn buik, wat is dat? Dat zijn vlinders!!'. Dat gevoel herken je als verliefdheid.

Je hersenen maken het onderscheid tussen iets leuks als verliefdheid en iets vervelends zoals bang zijn. Bij iets vervelends voelt dat gekriebel in je buik ineens een heel stuk minder fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je wel eens in den vlindertuin gelopen?
Vlinders gevoeld?

Nou, zo voelt het ook een beetje in je buik, maar dan nog heftiger. Van die reuzevlinders zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet dat het een lekker gevoel is, maar ook vreemd.
Bekijk onderstaande bronnen eens...
en geniet van het gevoel!

De arousal zit letterlijk tussen de oren, denkt Gert ter Horst, onderzoeker bij biologische psychiatrie. Hij tekent een schema-
tje op het bord, met de hersengebieden die vermoedelijk bij verliefdheid betrokken zijn: prelimbische cortex, hippocampus, thalamus en hypothalamus. Dat laatste gebied stuurt de vlinders naar de buik. “De hypothalamus stimuleert de bijnier om hormonen af te geven, en activeert het autonome zenuwstelsel, waardoor je hart sneller gaat kloppen.” Behalve dan bij mensen met een donorhart. “De zenuwbanen zijn dan doorgesneden, dus hun hart blijft rustig.”
De chemie van de liefde is bij mensen nog niet volledig ontrafeld. “Het zou interessant zijn een verliefd stel in een scanner te stoppen, en te zien welke hersengebieden dan actief zijn”, denkt Ter Horst hardop.