Waar komt "onder de knie krijgen" vandaan?

Ha, die Lezers;

Hier al gezocht en ook gegoogled, maar ik vind geen goede verklaring van de kreet "iets onder de kreet krijgen/hebben". De betekenis weet ik dus wel, maar waar komt deze uitdrukking vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Komt uit de vechtsport. De overwinnaar werpt de overwonnene op de grond en plaatst zijn knie op de borst.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat het te maken heeft met dieren vangen; als je een dier onder je knie hebt heb je het in je macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" 't is gekomen van de worstelaars die hunne wederstrevers te gronde hebben gesmeten........."

Vandaar dus!