Waarom kom je steeds vaker de letter z tegen in het straatbeeld die eigenlijk op s moet eindigen?

Voorbeeld: fritez en burgerz, ijz en so.
Wat is het nut?
Het gaat dus om de schrijfwijze

een jaar geleden
in: Taal
1.7K
ronron1212
een jaar geleden
Waar dan ik zie dat ooit.
Pieterke
een jaar geleden
Ik zie dat ook nooit maar ik denk omdat men wil dat het opvalt en er minder saai uitziet.
SentWierda
een jaar geleden
@ronron1212 en Pieterke. Het bekendste voorbeeld is: Greetz. Een variatie op greetings/greets.
Of Greetz de originaliteitsprijs snel zal krijgen? Ik denk het niet.
Een fietsenzaak die zich Fietz noemt? Komt flauw over.
SimonV
een jaar geleden
Greetz is geen variatie, maar de fonetische spelling van greets.
https://en.wiktionary.org/wiki/greetz

Antwoorden (3)

Ik zie het zelf niet echt terug in het straatbeeld, maar ik heb wel een idee: het valt op!

Marketing dus.

En in bepaalde situaties helpt het ook als trefwoord in Google. Met "Frietez van Piet" kom je eerder op de goede site uit dan met "Frietes van Piet".
Bordensteker
een jaar geleden
+
Oze rulez!
https://en.wiktionary.org/wiki/rulez#Etymology Zo’n fonetische z komt voor in straattaal om kort en krachtig te zeggen dat iets super is.
"In slang, if something rules, then it is really great or awesome."
(Rules Definition & Meaning | Dictionary.com). Het betreft een Engelse of Amerikaanse straattaal-uitdrukking om iets 'super' te noemen. En ik heb dat vaak zo met een z in plaats van met een s geschreven gezien (alleen; wáár was dat nou?).
En het gebruik van een z op die manier slaat in NL blijkbaar ook aan. De moderatoren 'regeren' hier.
Maar daarnaast kun je bijvoorbeeld ook stellen: Simon rulez! of tinus1969 rulez!
Om op de hoofdvraag in te gaan, en niet op de voorbeelden: zo’n fonetische Z komt voor in straattaal, o.a. achteraan het vervoegde werkwoord “to rule”, om extra nadrukkelijk kort en krachtig te zeggen dat iets “rules”, dat iets súper is.
"In slang, if something rules, then it is really great or awesome."
https://www.dictionary.com/browse/rules

Het betreft in de oorspronkelijke schrijfwijze dus al een Engelse of Amerikaanse straattaal-uitdrukking om iets 'super' te noemen.
https://www.ldoceonline.com/dictionary/somebody-something-rules

Ik heb dat als hip verschijnsel vaak met een Z in plaats van met een S geschreven gezien (alleen; wáár was dat nou? Misschien wel in een internationale chatbox waar mensen van over de hele wereld bijdragen, inclusief Nederlandse emigranten).
https://en.wiktionary.org/wiki/rulez#Etymology .

En het gebruik van een Z op die manier slaat in NL blijkbaar ook aan. Bijvoorbeeld op uithangborden (beaamt deze Bordensteker de vraagsteller). Taal op straat.

De moderatoren 'regeren' hier. Zij zijn namens het beheer de gedelegeerde “rulers”.
Maar daarnaast kun je bijvoorbeeld ook stellen: “Simon rulez!” of “tinus1969 rulez!”
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Dikke plus!
Wat de voorbeelden bij de vraag betreft: die zijn geen straattaal.
Fritez is voluit “Fritèz friture”, een fantasienaam van een foodtruckbedrijf met bio-friet.
IJZenSO: De 'Z' in de naam IJZenSO staat voor zorg.
Dit komt door de trend van het vervangen van de letter s door de letter z in straattaal en sociale media. Het wordt gezien als een manier om cool en hip te zijn.
10 maanden geleden