Ik denk dat het hier om het woord "rasplebejer" gaat.
Kijk maar:

Voor zes rooie centen.

Op den hoek van de straat
Staat een N.S.B.-er,
't Is geen man, 't is geen vrouw,
Maar een ras-plebejer!
Met een krant in zijn hand,
Staat hij daar te venten;
En verkoopt zijn vaderland
Voor zes rooie centen.

Een ras-plebejer is een "echte plebejer". Plebejer was een scheldwoord. dat vaak werd gebruikt voor asociale mensen, voor het uitschot van de maatschappij.
escape
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
Het woord 'plebejer' zal waarschijnlijk weer afgeleid zijn van 'plebs': volk.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Ha, goed gevonden! Het liedje is/was zeer bekend, de plebejer ook, maar ik had die niet teruggevonden uit de zoekterm in de vraag!
"Rasplebier" is een term die wordt gebruikt om een bier te beschrijven dat is gebrouwen met een specifieke verhouding van ingrediënten, waardoor het een unieke smaak heeft. Het is een combinatie van verschillende bierstijlen, waardoor het een unieke smaak heeft.
10 maanden geleden