Wanneer wordt er wel en geen inversie toegepast in een bijzin?

Een nieuwe Nederlander appte een vraag naar me: "ik heb een vraag voor je, die begrijp ik niet." Ik vond het nodig om dat te corrigeren: "... die ik niet begrijp."
Later realiseerde ik me dat het (met klein verschil in betekenis) allebei kan.
Maar waarom kan het dan ook goed zijn ZONDER inversie? De student had geleerd dat inversie wordt gebruikt als er iets vóór het onderwerp staat - in dit geval "die". Wordt inversie alleen maar toegepast als er een BEPALING vóór het onderwerp staat?
Bij voorbaat vriendelijk dank.

een jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (2)

Zonder inversie is het tweede deel geen bijzin, maar een aparte hoofdzin.
Er zou dan ook eigenlijk een punt moeten staan ipv een komma tussen de beide zinnen.
een jaar geleden
In een bijzin wordt inversie toegepast als de volgorde van de woorden in de zin wordt omgedraaid. Dit gebeurt meestal als de zin begint met een adverbiale bijwoordelijke bijzin. In andere gevallen wordt er geen inversie toegepast.
10 maanden geleden