Waarom eindigen zoveel landen op -ië?

Denk aan Argentinië, België, Italië, Brazilië etc.

Waarom eindigen zoveel laden op -ië, betekent dat iets? En welke taal is dat?

Toegevoegd na 11 minuten:
*landen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.6K

Het beste antwoord

Bij het bepalen van de standaard lijst van buitenlandse aardrijkskundige namen door het Taalunieversum heeft men zich soms laten leiden door de uitspraak. Onder meer bij de keuze tussen de uitgang -ië of -ia in landnamen. Naast Namibië staat zodoende in de lijst Bolivia. In het geval van Sudan is gekozen voor de donornaam (zoals het land zelf zich noemt), omdat deze beter beantwoordt aan de huidige uitspraak dan het exoniem (de Nederlandse vertaling van de naam). Per naam is gekeken in hoeverre het donorprincipe kon worden gehandhaafd of voor een exonymische vorm moest worden gekozen.
In een aantal gevallen vormt de inwoneraanduiding het uitgangspunt voor de vorming van een landnaam. Deze wordt dan gevormd door toevoeging van een Nederlands woord of achtervoegsel. Zo is van Bulgaar Bulgarije gemaakt, en van Zweed Zweden. Maar meestal is de situatie omgekeerd.
Een nog nadere toelichting is te lezen op http://www.geo-info.nl/site/Components/FileCP/Download.aspx?id=51eb26dd-b34d-40da-acfe-4ae59a49f712

In het kort komt het er op neer dat veel landnamen de uitgang -ië hebben gekregen omdat je ze dan beter uitspreken kan.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is zo verzonden. Eigenlijk kan je hetzelfde afvragen, waarom eindigen zoveel landen op -land?
Duitsland, Nederland, Engeland, Rusland... en ga zo maar door... het is toendertijd een keer bedacht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elke taal spreek je Belgie en Argentinie weer anders uit. Ik kan geen trema boven de e zetten omdat ik deze niet kan vinden op mn telefoon.

Maar om duidelijk antwoord te geven;

Veel van deze landen hebben Latijnse namen welke allen zijn aangepast door moderne talen. Zo heette de stad Leiden in de Romeinse tijd Lugdunum en de stad Londen heette Londinium. Zoals je kan zien zijn er overeenkomsten, maar door de tijd en verschillende talen zijn deze namen verkort en aangepast. Zo heet Londen in het Engels London, Rome in het Italiaans Roma en Parijs in het Frans Paris.

Over enkele honderden jaren heet Amsterdam misschien wel Adam of Dam city?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is gewoon puur taal-dependant.

NL: Brazilië
Engels: Brazil/brasil
Latijn: Brasilia
Frans: Brésil

etc. nu kan je ook de vraag stellen in het latijn: waarom eindigen alle landen met 'ia'?