Het meervoud van appel is appels, het meervoud van aardappel, aardappelen. klopt dat en waarom?

een jaar geleden
in: Taal
2.9K
esth0r
een jaar geleden
en waarom is het meervoud van ei eieren maar het meervoud van aardbei geen aardbeieren?
LeonardN
een jaar geleden
1 sloot, 2 sloten
1 slot, 2 sloten
1 vat, 2 vaten
1 handvat, 2 handvatten
SentWierda
een jaar geleden
@esthur. Een ei. Twee eieren en twee eiers.
Een eitje. Twee eitjes en twee eiertjes.
Een aardbei heeft niets met een ei te maken. De oorspronkelijke benaming (19de eeuw) voor aardbei is: aardbezie. Meervoud: aardbeziën.

Antwoorden (2)

Nee dat klopt maar voor de helft.

Het meervoud van appel is appelen en appels.
Het meervoud van aardappel is aardappelen en aardappels.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Persoonlijk vermoed ik dat appels vaker gebruikt wordt dat appelen.
Sterker nog; dat maar weinig mensen appelen zeggen.
Bij aardappels/aardappelen is dat denk ik wat anders en komen beide vormen vaak voor.
Even checken met Google:
Google
"aardappelen" = 7.7 miljoen
"aardappels" = 2 miljoen
"appelen" = 329.000
"appels" =115 miljoen
Precies. Bij niemand zegt appelen tegenover appels. Terwijl bij aardappels/aardappelen de verhouding veel dichter bij elkaar licht.
adriana
een jaar geleden
Dank voor je uitvoerige reactie. Het was meer een overdenking van wat woorden.
LeonardN
een jaar geleden
Geen probleem. Maar in ieder geval is je observatie wel enigszins juist. Veel mensen (onjuist) zouden kunnen denken dat dit het geval is.
Het oudste meervoud van (aard)appel is (aard)appelen, maar al eeuwen geleden is ook (aard)appels in gebruik gekomen. Dat komt doordat we in het Nederlands niet graag twee of meer onbeklemtoonde ‘uh’-klanken aan het einde van een zelfstandig naamwoord hebben. Vandaar dus liever ‘ap-puhls’ dan ‘ap-puh-luhn’.
Beide meervouden zijn correct, maar wat betreft de uitspraak verkiezen wij in het algemeen die met een -s boven die met -en.
Amadea
een jaar geleden