"Ik zei hem", is dat goed Nederlands?

Dag allemaal, een kennis van mij zegt vaak “ik zei haar” of “ik zei hem” in plaats van “ik zei tegen haar/hem”. Voor mijn gevoel is dit slecht Nederlands en ik zou willen kunnen uitleggen waarom. Zou iemand kunnen zeggen of dit idd slecht Nederlands is, en wat de regel zegt? Alvast bedankt!

een jaar geleden
in: Taal
2.5K
erikn
een jaar geleden
Hi! Hangt ook een beetje van de context af die je bedoelt.
"Ik zei hem goedendag" is goed, maar "Ik zei tegen hem dat hij op moest letten", daar heb je wel het woordje 'tegen' tussen nodig. Ik weet even niet hoe ik het qua regel moet uitleggen echter.
Antoni
een jaar geleden
@Cd1343, wat vind je dan van zinsconstructies als "ik vertelde hem" of "ik vroeg haar"? Zijn die volgens jou ook slecht Nederlands?
Ik zie zelf weinig of geen verschil met "ik zei haar" of "ik zei hem".

Antwoorden (2)

Ja. Zeggen tegen is weliswaar de gebruikelijkste formulering, maar ook zónder voorzetsel is het correct Nederlands. Dan gaat het erom dat je iemand iets zegt en dat kan uiteraard ook in verleden tijd: wij zeggen u wat u moet doen; zij heeft het haar gezegd; ik zei hem dat het goed was.
Amadea
een jaar geleden
Ja. "Ik zei hem" is goed Nederlands. Zelf vind ik "Ik zei tegen hem" netter klinken.
Maar sommige werkwoorden hebben wel een "vast" voorzetsel bij zich. Dat betekent dat zo'n voorzetsel niet-weglaat­baar en niet-ver­vang­baar is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de volgende werk­woor­den:
- kijken naar; - wachten op;
- zorgen voor; - schamen over.
SimonV
een jaar geleden