Geldt bij de bezits-s in dit geval de s of 's?

Ik heb de regels over de bezits-s al opgezocht, maar ik vind de regels toch wat verwarrend.
Ik wil graag weten hoe de bezitsvorm werkt voor de naam Sabine.
Op google zie ik zowel voorbeelden zoals: ''Sabine's Knipmix'' en ''Sabines Haarstudio''.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.9K
LeonardN
3 jaar geleden
''Sabine's Knipmix'' en ''Sabines Haarstudio''. Moet zijn: ''Sabines Knipmix'' en ''Sabines Haarstudio''.
(als de eigenaar een correcte bedrijfsnaam wil hebben, als het gaat om een aanduiding:)
''Sabines knipmix'' en ''Sabines haarstudio''.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sabines dus! Super, dan weet ik dat ook weer. In mijn omgeving kreeg ik verschillende antwoorden haha
LeonardN
3 jaar geleden
Zoiets hoef je eigenlijk nooit te vragen. https://www.google.com/search?client=opera&q=Bezittelijk%3A+s+of+%27s%3F&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Als je dan komt op site van Taalunie of OnzeTaal of die van de VRT zit het wel goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Daar had ik zeker al gekeken, maar ik ben gewoon dom
LeonardN
3 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat deze regel in de praktijk vaak niet correct wordt toegepast.
https://www.facebook.com/pages/category/Barber-Shop/Sabines-Hairfashion-100674675030616/

Antwoorden (3)

Dat ligt aan de situatie. Normaliter wordt de "s" direct eraan vast geschreven, behalve als de eindigende klank lang is of een sisklank is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/bezits-s-algemene-regels/

Officiële regel
De officiële regel is dat de bezits-s aan een naam vast geschreven wordt:

Piets fiets
Mariekes vriendin
Oscars tante
Ook als de naam eindigt op een combinatie van twee klinkers die als één klank wordt uitgesproken, komt er geen apostrof: Coetzees roman, Lidewijs gedicht, Leonies huis, Milous hond. Als een naam op een e met accent aigu eindigt, is de apostrof officieel ook niet juist: Renés kookschrift.

Apostrof + s

De apostrof is verplicht als de naam eindigt op:

een lange klank die met één enkele a, i, o, u of y wordt geschreven: Anna’s jas, Evi’s moeder, Otto’s jas, Adu’s tas, Randy’s moeder;
op een enkele e die als [ee] klinkt: Zoë’s baan.
Ook na een afgekorte naam of initiaal komt een apostrof:

A.F.Th.’s boek
M’s rol in de James Bondfilms
Sisklank

Na een naam die op een hoorbare sisklank eindigt, komt wel een apostrof, geen extra s: Bas’ column, Max’ boek.
===
"behalve als de eindigende klank lang is"
had moeten zijn
behalve als de eindigende klank lang is en er maar een klinker wordt gebruikt voor die lange klank. Otto, Anna. (Ottoo, Annaa).

Dit omdat je anders de lange klank afkapt. Annas zal snel verkeerd worden opgevat qua uitspraak, de laatste "a" lijkt dan een korte "a" te worden.
Toegevoegd op 26 december 2020 13:39: tekst
3 jaar geleden
De apostrof volgt alleen na de naam wanneer het verwarring zou kunnen brengen. De naam Sabine is duidelijk, als er Sabines staat dan begrijp je dat het om bezit van Sabine gaat. Maar zou de persoon Kees heten, dan is een apostrof nodig om aan te geven dat het om bezit van Kees gaat. Zou de eigenaar Anna heten dan kan Annas tot verwarring leiden want dat is ook een joodse mannennaam. Dus het wordt wél Anna's haarstudio.
Het gaat vooral om duidelijkheid en daarom wordt het niet echt fout gekeurd wanneer je een apostrof gebruikt terwijl dat volgens de regels niet zou hoeven.
Amadea
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je legt in mijn optiek de achterliggende gedachte van de regel verkeerd uit.
Met jouw uitleg zou je ook Jan's moet schrijven omdat Jans ook een voornaam is.
De achterliggende gedachte gaat om uitspraak. Als je Annas zou schrijven zouden veel mensen Annas lezen ipv Annaas.
De regel is dat het Sabines is, zonder apostrof. Maar om twee redenen heeft dit in dit geval niet de voorkeur en is het Sabine's.
1. Het kan tot spraakverwarring leiden omdat bij een Engelstalige bedrijfsnaam (veel kapperszaken hebben een Engelstalige benaming) Sabines kan worden vertaald als Sabijns (Sabijnse maagden).
2. In Nederland wordt bij merken en bedrijfsnamen vaak wel een apostrof gebruikt om de eigennaam beter te doen uitkomen. De kapperszaak van Sabine is dan Sabine's kapperszaak.
Bron: Schrijfwijzer.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Zou je de tekst van schrijfwijzer kunnen inscannen of fotograferen en dan hier of ergens anders kunnen uploaden?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Je wilt neem ik aan voorbeelden van nr. 2?
Van Nelle's koffie, Van Dale's woordenboeken, Buisman's koffie en zo zijn er nog vele voorbeelden te geven.
LeonardN
3 jaar geleden
Nee, ik zou eens een letterlijke tekst willen zien die het idee verkondigen wat jij en Amadea geven.
Dus wat is de letterlijke tekst van schrijfwijzer die punt 1 verwoord? Dat de regel in de praktijk vaak niet gevolgd wordt weet ik en heb ik al aangegeven in de 5de reactie onder de vraag.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN.
De letterlijke tekst uit Schrijfwijzer.
"Bezitsapostrof alleen bij uitspraakproblemen.
De apostrof wordt niet gebruikt bij de bezitsvorm als een verkeerde uitspraak niet mogelijk is. Dit is bijvoorbeeld het geval na een medeklinker, na de -é of na een combinatie van klinkerletters.
In een enkel geval wordt de apostrof gebruikt om een eigennaam beter te doen uitkomen, vooral bij namen van merken of bedrijven: Van Nelle's koffie, Van Dale's woordenboeken. In het Engels gelden andere regels: vandaar dat we schrijven: collector's item."
Tot zover Schrijfwijzer. Zelf haalde je het voorbeeld aan van Sabine's Hairfashion. Dit is een voorbeeld dat ik ook voor ogen had. Het is een Engelstalige bedrijfsnaam en dan zou Sabines op z'n Engels uitgesproken betekenen "Sabijns". Dus Sabine kiest er bewust voor de apostrof te gebruiken, om haar eigennaam beter te doen uitkomen.. Zoals velen hun eigennaam om die reden gebruiken in combinatie met apostrof + s.