Is het 'opjaagden' of 'opjoegden'?

(...)had hij gelezen dat deze dieren eerst hun prooi opjaagden (...) en dan (...)

13 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK wil iedereen geloven, maar van joegen op heb ik nog nooit gehoord. Jaagden zal toch wel het meest gebruikt zijn in west- en noordNederland.

Het beste antwoord

Het is de ontwikkeling naar een zwakke vervoeging die zich voordoet bij werkwoorden als waaien, (be)klagen, ervaren en jagen.
- De sterke en zwakke verledentijdsvormen van waaien (respectievelijk woei en waaide) zijn volgens de naslagwerken beide acceptabel, de zwakke zijn het meest frequent.
- De sterke vorm (be)kloeg van (be)klagen wordt voornamelijk in België gebruikt, maar is er geen standaardtaal meer. Standaardtaal in het hele taalgebied is (be)klaagde.
- Volgens bepaalde naslagwerken is er een betekenisverschil tussen jaagde en joeg. Jaagde kan zowel 'achtervolgde' als 'was op jacht' betekenen, joeg alleen 'achtervolgde'.

Zie verder: http://www.mijnwoordenboek.nl/EN/verb/opjagen
Zij hebben opgejaagd = voltooid tegenwoordige tijd
Zij joegen op = onvoltooid verleden tijd
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn 2 mogelijkheden:

- Opjaagden
- Opjoegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderstaande link staan de mogelijkheden: