Heeft het engels andere uitdrukkingen voor verborgen duidelijkheden dan pink elephant in the room?

een jaar geleden
in: Taal
2.2K
Antoni
een jaar geleden
@mans, je lijkt twee uitdrukkingen te combineren! Een "pink elephant" is een dronken hallucinatie, terwijl "the elephant in the room" een voor de hand liggend en meestal nogal ongemakkelijk onderwerp is waarvan iedereen zich bewust is, maar dat niemand wil bespreken.
LeonardN
een jaar geleden
Dat lijkt zo (ik dacht het ook maar kwam hier): https://en.wikipedia.org/wiki/Elephant_in_the_room#Usage Het gaat daarbij dus wel om een specifieke vorm "elephant in the room" ; het niet praten over iemands (alcohol)verslaving.
Antoni
een jaar geleden
@LeonardN, ik vond mijn informatie hier https://grammarhow.com/pink-elephant-in-the-room-vs-elephant-in-the-room/.

Antwoorden (2)

Om te beginnen: je lijkt twee uitdrukkingen te combineren!

Een "pink elephant" (een roze olifant) is een dronken hallucinatie, terwijl "the elephant in the room" (de olifant in de kamer) een voor de hand liggend en meestal nogal ongemakkelijk onderwerp is waarvan iedereen zich bewust is, maar dat niemand wil bespreken.

Een synoniem van die laatste uitdrukking is "the elephant in the corner", de olifant in de hoek.
.
Volgens https://grammarhow.com/pink-elephant-in-the-room-vs-elephant-in-the-room/ kan je ook zeggen dat er een 500lb gorilla in the room is. (Er zit een grote gorilla in de kamer).
Antoni
een jaar geleden
Een voorbeeld: a white elephant.
Betekenis: miskoop/miskleun.
Betreft een aankoop die extreem duur is of erg veel problemen geeft, maar in elk geval heeft de koper er veel spijt van.
Vandaag de dag valt te denken valt aan de aankoop van bitcoins die even later gekelderd zijn in waarde.
Bron: Oxford dictionary..
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
De vraag is niet of er nog meer uitdrukkingen zijn met "elephant" , maar uitdrukkingen die gebruikt kunnen worden voor een gelijke situatie.
Antoni
een jaar geleden
@SentWierda, je hebt de vraag niet begrepen, zo is ook mijn indruk.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN en Antoni. Volgens mij gaat de vraag over besmuikt taalgebruik m.b.t. een pijnlijke zaak.
Antoni
een jaar geleden
@SentWierda, dus je denkt dat de vraagsteller drie uitdrukkingen met elkaar verwart? 'Pink elephant', 'the elephant in the room', en 'a white elephant'? Dat is niet onmogelijk.
SentWierda
een jaar geleden
@Antoni. Inderdaad.
De uitdrukking 'white elephant' (witte olifant) is wijd verspreid in het Engelse taalgebied als het gaat om een precair gespreksonderwerp.