Is het gebruik van haakjes in een woord correct? Voorbeeld: Beroepsta(a)k(en).

Voorbeeld: Beroepsta(a)k(en).
Dit klopt niet volgens artikel https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/367053/gebruik-haakjes-correct-twijfel-tussen/

Is het correct om te zeggen: Beroepstaak(-taken)?

een jaar geleden
in: Taal
1.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Deze vraag is toch al beantwoord ?
Je geeft zelf de link al.
Amadea
een jaar geleden
Bij het eerste keer zien van de vraag dacht ik dat er een tikfout in staat, dat je bedoelt Beroepstak(ken). Dat is wél correct gespeld, maar jouw woord niet.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Ik weet niet of het grammaticaal juist is. De regels hierover weet ik niet en kan ik ook niet vinden. Maar ik zelf zou het als volgt schrijven:
Beroepstaak/-taken.
Dus zonder haakjes en een schuine streep om "of" aan te geven.
De manier, zoals je het in vraag zette (dus niet de toelichting) is bijna onleesbaar door de overvloed aan haakjes. Ook als deze schrijfwijze correct zou blijken te zijn, zou deze vanwege de leesbaarheid afgeraden kunnen worden.

Antwoorden (1)

Het gebruik van haakjes (parenthesen) in een woord is correct - ook als 'of' wordt bedoeld.
Als je schrijft: laborant(e) - dan is duidelijk dat zowel een man als een vrouw wordt bedoeld. Dus: laborant of laborante.
Als je schrijft: beroepsta(a)k(en) - dan is duidelijk dat zowel beroepstaak als beroepstaken wordt bedoeld. Dus: beroepstaak of beroepstaken.
Het is ook correct om beroepstaak(-taken) te schrijven. Want ook dan is duidelijk dat wordt bedoeld: beroepstaak of beroepstaken.
Bron: Schrijfwijzer.
Beroepstaak: de taak die bij een bepaald beroep behoort; het totaal aan werkzaamheden dat bij een bepaald beroep behoort.
Beroepstaal: het geheel der eigenaardige woorden en uitdrukkingen die bij een bepaald beroep behoren.
Bron: Van Dale.
Toegevoegd op 15 juni 2022 16:44: tekst
een jaar geleden