Hoelang geleden moet iets zijn om de term vroeger te mogen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Taal
3.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Wat geweest is is vroeger.
Dus gisteren is ook vroeger.
Maar we gebruiken het eigenlijk om "andere tijden" (dingen gingen toen anders) aan te geven.
Althans, ik.
ikbenevi
2 jaar geleden
Dit ligt aan je leeftijd. Voor mensen van 50 zal dit minimaal 20 jaar geleden zijn terwijl het voor iemand van 16 misschien wel 5 jaar geleden kan zijn.
TurfGraver
2 jaar geleden
Vroeger, voor dat er corona was.... (los van mijn leeftijd).
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Nou helder verhaal, vriendelijk bedankt!
SentWierda
2 jaar geleden
Eerder (vroeger) zijn ook vragen gesteld over: vroeger. Zoals:
- Wanneer spreek je van vroeger? (nr. 272962). Met 7 antwoorden.
- Wat is het verschil tussen -vroeger- en -eerder-? (nr. 59932). Met 7 antwoorden.

Antwoorden (1)

Dat mag je altijd gebruiken als het verleden tijd is.
Er zijn wel mensen die zeggen dat 'vroeger' is niet vorig jaar, maar minstens 10 jaar geleden.
Er zijn ook mensen die stellen dat het minstens 25 jaar geleden moet zijn.
Oftewel: het is maar net wat je voor gevoelswaarde eraan geeft. Of het alleen geldig is van vorige eeuw, of van voor de tweede wereldoorlog, of van de tijd dat je grootouders jong waren... het ligt niet vast, je kunt dat altijd zeggen als jij het gevoel hebt dat het passend is.