Wat is het verschil tussen 'wakker' en 'woke'?

In columns en artikelen die over complottheorieën gaan, wordt soms verschil gemaakt tussen mensen die 'wakker' zijn, en mensen die 'woke' zijn.

Wat wordt hiermee bedoeld (in deze context)?

Cryofiel
2 jaar geleden
in: Taal
5.1K
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/er-is-een-nieuw-wakker-het-wakker-van-de-qanon-volgelingen-en-de-viruswappies~bd22ec24/ "Wakker" betekent hier dat mensen wantrouwend zijn tegenover de staat als het gaat om coronaberichtgeving.
"Woke" betekent hier de aanduiding dat men in men bewust is van racisme-problematiek. https://nl.wikipedia.org/wiki/Woke
Amadea
2 jaar geleden
Wakker maar (nog) niet alert. Geldt in letterlijke betekenis vooral voor avondmensen, die je niet 's ochtends gelijk na het wakker worden al een moeilijk vraagstuk moet geven.

Antwoorden (1)

Woke betekent ook wakker, maar heeft een bijbetekenis gekregen.

NRC
Oorspronkelijk staat woke voor wakker, de ogen open voor sociaal onrecht zoals racisme. En als de ogen eenmaal open zijn is het moeilijk om wat gezien wordt te negeren. Mensen die zich woke noemen zijn daarom doorgaans idealisten die een rechtvaardige samenleving nastreven en opkomen voor de belangen van mensen die achtergesteld worden.
Maar de term woke is in de afgelopen jaren helaas nogal besmet geraakt en wordt gebruikt om mensen weg te zetten als intolerant, mensen die anderen hun normen willen opleggen.
SimonV
2 jaar geleden
Cryofiel
2 jaar geleden
Op zich vrij helder. Maar.... wat wordt bedoeld met iemand die "woke, maar niet wakker" is? Of iemand die "wakker, maar niet woke" is? (Een van beide kwam ik tegen in een artikel, maar ik weet niet meer welke van de twee het was.)
SimonV
2 jaar geleden
Wat de betreffende auteur van dat artikel bedoelde is moeilijk te zeggen als we niet weten om welk artikel het gaat.
Waarschijnlijk werd bedoeld dat iemand die 'wakker maar niet woke' is, niet zo extreem is. Zie ook Twitter: “Wakker worden!" is wat rechtse bewegingen 20 jaar geleden al riepen om u te waarschuwen voor de wereld van vandaag. Woke is extreem links, cancelcultuur, sneeuwvlokjes en fascisme.
https://twitter.com/Misdefinitie/status/1444354354123792388