Hoe heet een wedstrijd tussen 3 personen?

Ik bedoel als 3 personen tegen elkaar strijden met als doel dat er 1 winnaar kan worden aangewezen.
Als Expeditie Robinson fan zie ik dit regelmatig langskomen en elke keer wordt het aangekondigd als een "duel".
Volgens mij is een duel per definitie iets tussen 2 personen, en de naam maakt dat ook duidelijk. Als dat klopt noemen ze het dus ten onrechte een duel.

Is er een woord specifiek voor een competitie/wedstrijd tussen 3 personen?

2 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

Dit heet :een duel. Expeditie Robinson heeft het goed - met Van Dale in de hand.
Want het woord duel heeft vier verschillende betekenissen.
Drie betekenissen gaan over twee mensen of twee partijen.
Betekenis nr. 4 (waar het in dit geval om gaat) is: strijd tussen twee of meer spelers in een wedstrijd.
Bron: Van Dale, lemma: duel.
2 jaar geleden
Summo
2 jaar geleden
Dank, zover had ik niet gelezen. Ik kon me al niet voorstellen dat ze er zo naast zaten :)
SentWierda
2 jaar geleden
@Summo: ook dank.
Pikant (i.v.m. Expeditie Robinson) is dat een echt tweegevecht in Nederland en België al geruime tijd strafbaar is: maximaal 12 jaar gevangenisstraf. Maar de opzet van zo'n duel was dan ook van oudsher vaak dat de verliezer zou sterven. Of zou opgeven en dan zelfmoord zou moeten plegen.
SimonV
2 jaar geleden
+ Ik dacht altijd dat duel was afgeleid van ‘duo’ (twee).
De betekenis ‘tweegevecht’ ontstond echter door de onjuiste gedachte aan duo. Duel is ontleend aan het Latijnse duellum, een oude vorm van Latijn bellum ‘strijd, oorlog’.
https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/duel

Andere antwoorden (1)

Je kunt dat een driegevecht noemen, maar dat is geen bestaande term. Een duel is namelijk een tweegevecht.
Amadea
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Het woord staat niet in de Van Dale, maar wordt wel gebruikt.