Waar komt het bijvoeglijk naamwoord ""vet"" vandaan in de betekenis van ""fantastisch""? Vet is toch ""goed voorzien van olieachtige substantie?""

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het komt van het engelse 'phat' dat staat voor Pretty Hot And Tempting. Het is ontstaan in de Amerikaanse gettos waarschijnlijk ergens in de jaren 80.

Allereerst betekend vet niet goed voorzien van olieachtige substantie. Vet lijkt misschien heel simpel bekeken op olie en wordt daar ook vaak mee verward maar in principe is het wat anders: Vetten bestaan grotendeels uit triglyceriden. Dat zijn esters gevormd uit glycerol, een trifunctioneel alcohol, en drie vetzuurmoleculen. Een olie is iets heel anders. Dit zeg ik niet om u af te blaffen maar om dat misverstand even aan te kaarten. Ikzelf weet de oorsprong niet van het woord vet. Dat weet niemand. Van een goede grap kun je ook niet een bedenker aanwijzen, die hoor je via via en zo hoor je hem steeds vaker. Een bepaalde groep begint met dit woord te gebruiken en het slaat over op andere groeperingen. Ik denk wel dat dit iets te maken heeft met Grease. Niet per se de film maar de tijd waarin de film zich afspeelt. De jaren 50 dus. In die tijd was het in om een zogenaamde vetkuif te hebben. Hetgeen we nu met gel of wax doen, werd des tijds een vet voor gebruikt. Onder andere door de tekst Grease Lightening uit een liedje uit de film, wat iets als vette bliksem betekend, kun je merken dat in die tijd het woord vet al een extra betekenis had. Tijden komen terug, zo zal muziek uit elk decennia terugkomen en een bepaalde tijd weer in geraken. Zo zullen ook woorden uit het verleden die onder jongeren gebruikt werden terugkomen. In nederland is dit dus het woord vet. Een vergelijkbaar woord is het woord cool, wat koel betekend, iets geheel anders dan wat er in het dagelijks leven mee wordt bedoeld.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vet

Ik kan niet achterhalen hoe het woord vet de betekenis 'fantastisch/cool" heeft gekregen, maar naast "olieachtige substantie" heeft vet ook de betekenis (te) dik, of dik aangezet, zoals in vetgedrukt. Het zou bijvoorbeeld van vet(gedrukt) kunnen komen, als zijnde belangwekkend. Anderzijds is er ook het bekende "bad" dat in precies de tegenovergestelde betekenis gebruikt werd/wordt door de jeugd. Die doen gewoon waar ze zin in hebben, taalmatig gezien. Toegevoegd na 1 uur: Er is ook nog het gebruik van het woord vet in de muziek, zwaar aangezet, stevig, als in 'een vette bas' of 'vette beat". Het lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk dat het gebruik van het woord vet hieruit geëvolueerd is.

Ik denk, dat het modewoorden zijn, die opeens opduiken, en dan weer helemaal verdwijnen. Want wie zegt nu nog een beetje minachtend : 'deus', of nog erger 'duffe deus' tegen een niet al te vlot of al te slim figuur? Dat is nu een 'nerd'... En ook 'tof' en 'mieters', wat in mijn tienertijd toch wel erg geweldig was, hoor je nergens meer. 'Hip' geeft tegenwoordig ook niet meer echt aan, dat iemand vernieuwend en supermodern is - mét de pop-art is dat weer verdwenen. En nu moeten we dus 'cool' zijn, en 'chillen', en is die nieuwe Ipod, en hoe al die nieuwe muziektoestanden ook heten, 'vet'... (Ik ben zelf bij de cd blijven hangen, en speel ( o how uncool!!) nog steeds m'n cassettebandjes op m'n walkman...). Waar zo'n woord vandaan komt? Ik vermoed net als een virus : het duikt op, besmet een groot aantal mensen, en dan zakt het weer af.

Het is straattaal, die veelal door jongeren gebezigd wordt. Net zoiets als "cool" en wat langer geleden "gaaf".

Het zou toch gebaseerd kunnen zijn op een heel oude betekenis. Namelijk in de bijbel wordt gesproken over "het vette der aarde", waarmee rijkdom en weelde bedoeld wordt. En er zijn ook uitdrukkingen die in die richting wijzen: 'Met zijn neus in het vet (of in de boter) vallen' betekent: een onverwacht fortuintje krijgen doordat je juist ergens komt waar feest gevierd of gesmuld wordt. 'Iets in het vet hebben' betekent: iets op voorraad of in gunstige zin in het vooruitzicht hebben. Dus als je ergens verrassend door verblijd wordt, dan kan je dat vét vinden.

Bronnen:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/vet1
http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=ar...

De rapper Def P van Osdorp Posse claimt dat hij dit woord heeft bedacht. Zie bron.

Bronnen:
http://vorige.nrc.nl/kunst/article2370555....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100