Waar komt het bijvoeglijk naamwoord ""vet"" vandaan in de betekenis van ""fantastisch""? Vet is toch ""goed voorzien van olieachtige substantie?""

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha, goeie vraag, dat wil ik ook wel eens weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze noemen het ook wel, en dit spreek je uit in het engels; "slang"
rose
13 jaar geleden
Is dit niet eigenlijk gewoon een taalvraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag! Die mij meteen weer doet denken aan een nog onwaarschijnlijker positieve uitroep: "Dat is víés!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kan ik hier nog aan toevoegen behalve dat ik alle antwoorden vet cool vind :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jeugd taal. Het begint meestal bij DJ's die een bepaalde woord uitroepen wat dan door de jeugd wordt opgepikt. In mijn jeugd (eind zeventiger begin tachtiger jaren) was dat jotum, uitgesproken als joatum. Niet een mens wist wat het betekende, zelfs de gebruikers ervan niet. Maar tussen de 10 en de 15 jaar was het toen jotum wat de klok sloeg. Het heeft ook te maken met graag een groot vocabulaire willen hebben maar door de leeftijd logischerwijs nog niet kunnen hebben. Zie maar eens hoeveel uitdrukkingen ze hebben voor iets dat ze mooi vinden. Vet, gaaf, cool, kek, te gek, wow, echt wow, het einde, ziek, te gaaf, tof, triest, lam, lauw, kicke, tering enz enz enz. Ze hebben ook een wereld aan over-over-over-over-overtreffende trappen. Je zou hoogtevrees van krijgen. Ik bedoel kicke is mooi man, maar te vet ziek gaaf kicke is het allermooiste. Waarschijnlijk kan het nog wel mooier. Het hoort bij de leeftijd van 10 tot 16 jaar. Daarna vind ik persoonlijk dat het moet verdwijnen. Persoonlijk krijg ik altijd wat een week gevoel in de darmen als een volwassen DJ van 35 jaar nog in zulke taal spreekt. (en dat gebeurd regelmatig) Ik bedoel, het is dan net zoals al 40 zijn en dan nog je auto vol met spoilers en brul-uitlaten hangen.

Het beste antwoord

Het komt van het engelse 'phat' dat staat voor Pretty Hot And Tempting. Het is ontstaan in de Amerikaanse gettos waarschijnlijk ergens in de jaren 80.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was even aan het googlen en kwam op deze site: http://www.tnellen.com/cybereng/slang/phat.html Blijkbaar is Pretty Hot and Tempting slechts 1 van de mogelijke betekenissen. En zoals verderop wordt gezegd, is het ook heel wel mogelijk dat phat gewoon een hippe herschrijving is van fat, wat al sinds begin 17e eeuw werd gebruikt in de betekenis van rijk, overvloedig, wenselijk, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal er zeker mee te maken hebben en het is duidelijk gerelateerd aan 'fat'. Dikke kans dat het acroniem wat later is toegevoegd (zo is bv Pwn als 'perfect own' is ook slechts een paar minuten ontstaan na dat het voor het eerst gebruikt is door een verwarring; ik dacht een spelfout zelfs). Het is een echt getto woord en tegenwoordig hebben ze zo weer een heel scala aan nieuwe woorden. Of het afstamt van vet als beschrijving van rijk ed. is denk ik wat moeilijker te controleren gegeven het tijdsverschil. De andere acroniemen ben ik ook nog wel tegengekomen maar veel minder en ze zijn ook specifieker op mensen gericht terwijl phat naar mijn weten niet zo zeer op mensen slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is waarschijnlijk het juiste antwoord.
Ook alle andere beantwoorders hartelijk dank, er waren leuke en uitgebreide antwoorden bij.

Andere antwoorden (6)

Allereerst betekend vet niet goed voorzien van olieachtige substantie. Vet lijkt misschien heel simpel bekeken op olie en wordt daar ook vaak mee verward maar in principe is het wat anders:
Vetten bestaan grotendeels uit triglyceriden. Dat zijn esters gevormd uit glycerol, een trifunctioneel alcohol, en drie vetzuurmoleculen.
Een olie is iets heel anders.
Dit zeg ik niet om u af te blaffen maar om dat misverstand even aan te kaarten.

Ikzelf weet de oorsprong niet van het woord vet. Dat weet niemand. Van een goede grap kun je ook niet een bedenker aanwijzen, die hoor je via via en zo hoor je hem steeds vaker. Een bepaalde groep begint met dit woord te gebruiken en het slaat over op andere groeperingen.

Ik denk wel dat dit iets te maken heeft met Grease. Niet per se de film maar de tijd waarin de film zich afspeelt. De jaren 50 dus. In die tijd was het in om een zogenaamde vetkuif te hebben. Hetgeen we nu met gel of wax doen, werd des tijds een vet voor gebruikt. Onder andere door de tekst Grease Lightening uit een liedje uit de film, wat iets als vette bliksem betekend, kun je merken dat in die tijd het woord vet al een extra betekenis had.

Tijden komen terug, zo zal muziek uit elk decennia terugkomen en een bepaalde tijd weer in geraken. Zo zullen ook woorden uit het verleden die onder jongeren gebruikt werden terugkomen. In nederland is dit dus het woord vet. Een vergelijkbaar woord is het woord cool, wat koel betekend, iets geheel anders dan wat er in het dagelijks leven mee wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gvrox
13 jaar geleden
Als je je opgegeven bron zelf even verder doorleest: "Vetten die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn worden doorgaans oliën genoemd, ze hebben dezelfde basisstructuur."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Greased Lightning zoiets betekent als Gesmeerde Bliksem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zei zelf ook al olieachtig, niet olie. En dat zijn ze ook, veel vetten zijn olieachtig. Beter lezen voordat je commentaar geeft op iemands taalgebruik ;) En zoals Frans al zei, met Grease sla je de plank wederom mis. Greased lightning betekent inderdaad gesmeerde bliksem. En de bedoelde grease is waarschijnlijk eerder olie dan vet.
Ik kan niet achterhalen hoe het woord vet de betekenis 'fantastisch/cool" heeft gekregen, maar naast "olieachtige substantie" heeft vet ook de betekenis (te) dik, of dik aangezet, zoals in vetgedrukt.

Het zou bijvoorbeeld van vet(gedrukt) kunnen komen, als zijnde belangwekkend.

Anderzijds is er ook het bekende "bad" dat in precies de tegenovergestelde betekenis gebruikt werd/wordt door de jeugd. Die doen gewoon waar ze zin in hebben, taalmatig gezien.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is ook nog het gebruik van het woord vet in de muziek, zwaar aangezet, stevig, als in 'een vette bas' of 'vette beat". Het lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk dat het gebruik van het woord vet hieruit geëvolueerd is.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Vlaanderen heeft 'vet' en 'vettig' nog een heel andere betekenis : vunzig ,weird en vooral in sexuele betekenis .
Een vetzak is iemand die het sexuele zo smeuïg mogelijk ziet.(Ik gebruik dat woordje gaarne)
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/vettig
Ik denk, dat het modewoorden zijn, die opeens opduiken, en dan weer helemaal verdwijnen.
Want wie zegt nu nog een beetje minachtend : 'deus', of nog erger 'duffe deus' tegen een niet al te vlot of al te slim figuur?
Dat is nu een 'nerd'...
En ook 'tof' en 'mieters', wat in mijn tienertijd toch wel erg geweldig was, hoor je nergens meer.
'Hip' geeft tegenwoordig ook niet meer echt aan, dat iemand vernieuwend en supermodern is - mét de pop-art is dat weer verdwenen.

En nu moeten we dus 'cool' zijn, en 'chillen', en is die nieuwe Ipod, en hoe al die nieuwe muziektoestanden ook heten, 'vet'...
(Ik ben zelf bij de cd blijven hangen, en speel ( o how uncool!!) nog steeds m'n cassettebandjes op m'n walkman...).

Waar zo'n woord vandaan komt? Ik vermoed net als een virus : het duikt op, besmet een groot aantal mensen, en dan zakt het weer af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is straattaal, die veelal door jongeren gebezigd wordt. Net zoiets als "cool" en wat langer geleden "gaaf".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waar komt het vandaan, is de vraag.
Het zou toch gebaseerd kunnen zijn op een heel oude betekenis. Namelijk in de bijbel wordt gesproken over "het vette der aarde", waarmee rijkdom en weelde bedoeld wordt. En er zijn ook uitdrukkingen die in die richting wijzen:
'Met zijn neus in het vet (of in de boter) vallen' betekent: een onverwacht fortuintje krijgen doordat je juist ergens komt waar feest gevierd of gesmuld wordt.
'Iets in het vet hebben' betekent: iets op voorraad of in gunstige zin in het vooruitzicht hebben.
Dus als je ergens verrassend door verblijd wordt, dan kan je dat vét vinden.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie andere benadering +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gevonden! Daar kan het heel goed mee te maken hebben inderdaad. Vet werd vroeger gezien als goed. Als je vet (boter) op je brood had, dan had je het goed.
rose
13 jaar geleden
Ja, dat lijkt me ook, dat zo'n straatjongere een etymologisch woordenboek op z'n nachtkastje heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben dan wellicht geen woordenboeken in hun bezit, maar hun taal is wel degelijk ergens op gebaseerd. Woorden worden niet zomaar uit de lucht geplukt. Ik denk dat Amadea's idee helemaal niet slecht is.
Amadea
13 jaar geleden
En wie zegt dat een straatjongere dat bedacht heeft?
rose
13 jaar geleden
Ik wil ook zeker niet suggereren dat woorden uit de lucht komen vallen en etymologisch is het woord vet uiteraard verwant met genoemde herkomst. Mar de betekenisgeving, de semantiek, volgt lang niet altijd de gebaande etymologishe paden en ik denk dat het betoog hier van Amadea niets te maken heeft met het gebruik van het woord vet zoals jongeren dat heden ten dage doen, of op z'n minst acht ik het een zeer onwaarschijnlijke herkomst. Ik denk niet dat de huidige betekenis direct uit deze oude betekenissen is geëvolueerd. Dan schat ik de verklaring van RoepieRoepie hoger in.
rose
13 jaar geleden
Evenmin wil ik suggereren dat een straatjongere het woord bedacht heeft. Ik denk dat het woord helemaal niet bedacht is, maar waarschijnlijk gewoon een keer in die betekenis gebruikt door iemand die verlegen zat om een woord om zijn bewondering, verwondering of iets anders dergelijks te uiten. Zoals die dingen gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose: Door jou ging ik toch maar even googlen en kwam hierop: http://www.tnellen.com/cybereng/slang/phat.html Zoals ik bij roepiroepie net ook neer heb gezet: Blijkbaar is Pretty Hot and Tempting slechts 1 van de mogelijke betekenissen. En zoals verderop op die pagina wordt gezegd, is het ook heel wel mogelijk dat phat gewoon een hippe herschrijving is van fat, wat al sinds begin 17e eeuw werd gebruikt in de betekenis van rijk, overvloedig, wenselijk, etc. En dan zitten we weer heel dicht bij wat Amadea zei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Vlaanderen heeft ‘vet’ en ‘vettig’ nog een heel andere betekenis : vunzig ,weird en vooral in sexuele betekenis .
Een vetzak is iemand die het sexuele zo smeuïg mogelijk maakt of ziet: een vettig ventje
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/vettig
De rapper Def P van Osdorp Posse claimt dat hij dit woord heeft bedacht. Zie bron.