Waarom heet de jongste dag de jongste dag?

Wat is er jong aan? Wat is de verklaring erachter?
Of zou het oud-Nederlands zijn, zoals mensen het ook wel eens hebben over 'jongstleden'?

2 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (1)

Inderdaad. Jongst heeft hier de betekenis van laatst, net als bij jongstleden.
Dag des oordeels, ook wel jongste dag of laatste oordeel, is een begrip voor een dag die in zowel joodse, christelijke als islamitische religieuze boeken wordt genoemd als de dag waarop over alle mensen een oordeel geveld zal worden door God.
SimonV
2 jaar geleden
ThijsW
2 jaar geleden
Dus je moet 'jongst' interpreteren als 'laatst'. Niet als 'kortstondig, of 'niet oud'. Dat verklaart deze (voor mij voorheen verwarrende) benaming. Dank!
erotisi
2 jaar geleden
Jongst duidt aan het begin van een nieuw tijdperk ofwel de periode van de wederkomst die dus in de toekomst ligt
SimonV
2 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen interpreteren, maar zo wordt het woord doorgaans dus niet gebruikt.