Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet iets/iemand die in korte tijd naar de top gaat/bekend wordt zonder dat iemand er ooit van gehoord heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ik zou zeggen een hype.

Toegevoegd na 16 minuten:
Naast hype zou ook het woord rage kunnen.

"Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel.

Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven"."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hype
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn vraag staat iets over iemand, maar eigenlijk bedoel ik meer iemand...
Pieter2011
12 jaar geleden
Een hype wil zeggen dat het een tijdelijk fenomeen is, maar dat hóeft natuurlijk niet het geval te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een ééndagsvlieg. (wikipedia)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, mijn reactie was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat ik in mijn vraag had gezegd had ik het over 'iets of iemand' maar eigenlijk bedoel ik echt 'iemand''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@happybram Ik ben wel meer op zoek naar zo'n soort woord, omdat dat kan verwijzen naar een persoon. Maar een eendagsvlieg is volgens mij iemand snel naar de top gaat maar daar ook snel weer weg is. Iemand die bijv. maar een paar hitjes maakt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af hoe iemand bekend kan worden zonder dat iemand er ooit van gehoord heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heeft hij vermoedelijk zelf verwijdert omdat het antwoord wel heel veel minnetjes scoorde.
Iets dat in een keer Populair word? Want hij of zij of iets gaat naar de top omdat mensen het interessant vinden en dus weer door vertellen, dus wordt het in een keer populair omdat, meerdere mensen het ook willen hebben/luisteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is daar geen specifieke naam voor, maar ach, laat ik ook maar een poging wagen: aanstormend talent.
(Lees meer...)
Pieter2011
12 jaar geleden
Een rijzende ster
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waarom je een min hebt, want zoiets komt wel het dichtstbij wat ik bedoel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een +je dus, ter compensatie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel:-)
one hit wonder
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Natuurtalent, openbaring, wonderkind, geniale vondst, ster, doorbraak, ongekend succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding