Het tegenovergestelde van 'zinloos' is 'zinvol' of 'nuttig'.
Het tegenovergestelde van 'geweld' is 'verleiding'.
Dat gecombineerd maakt 'zinvolle verleiding' wat ik dan maar vrij vertaal in 'liefde.
Thecis
2 jaar geleden
Vind ik een hele mooie interpretatie. Plus.
tinus1969
2 jaar geleden
In de vraag staat 'zinloos' tussen aanhalingstekens en geweld niet. Je hoeft dus gene tegenstelling van geweld te leveren.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Klopt, helemaal mee eens. Desondanks wordt zinloos geweld vaak wel als begrip gebruikt. Dus als geheel. En Oze last hier een andere manier van denken zien, een interpretatie waar het gros van de mensen (waaronder ik) niet aan gedacht hadden. En dat vind ik een plus waard.
Je zou het noodweer kunnen noemen.
Noodweer of legitieme verdediging is in het strafrecht het geweld dat ongestraft gebruikt mag worden om een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding jegens eigen of anders lijf tegen te gaan. In sommige jurisdicties kan ook het beschermen van eigen eer en goederen onder noodweer vallen.
In het volkenrecht en het oorlogsrecht is de notie van belang tussen landen. Een gewapende aanval mag individueel of collectief worden afgeslagen krachtens artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties.
SimonV
2 jaar geleden
Het tegenovergestelde van zinloos geweld is zinvol of doelgericht geweld, dus geweld dat wordt gebruikt om een doel te bereiken. Dat doel kan verder wel of niet legitiem zijn; zowel het geweld van een straatrover als een arrestatieteam zijn doelgericht (het doel is resp. geld-roven en crimineel-arresteren). Dat gaat verder dan noodweer, en omvat alle gevallen waarbij het geweld een extern doel dient.
Zinloos geweld is in de Nederlandse spraakgebruik dus 'geweld om het geweld'.