Kunnen alle mensen zinnen lezen waarbij de letters van de woorden door elkaar staan?

Alleen de eerste en laatste letter staan dan nog op dezelfde plaats.
Bijvoorbeeld: 'Knneun alle msneen znnien lzeen wiaabrj de lrttees van de wrdeoon door eaaklr satan?
Of kan maar een bepaald percentage mensen zulke zinnen vloeiend lezen?

3 jaar geleden
in: Taal
5K
Amadea
3 jaar geleden
Vermoedelijk zullen dyslectici dit niet zomaar kunnen.
LeonardN
3 jaar geleden
Juist iemand met dyslexie heeft mij weleens verteld dat het voor hem weinig meer moeite kostte dan normaal lezen, aangezien dit ongeveer is wat dyslectische mensen (of hij iig) toch al ervaren. Overigens is het zo dat als je de letters meer of anders mixt of langere woorden gebruikt je niet alles zo makkelijk meer leest.
https://www.treehugger.com/why-your-brain-can-read-jumbled-letters-4864305
(Op een gegeven moment komen er drie voorbeelden waarbij het steeds moeilijker wordt. Ze lukken op een gegeven moment wel, maar niet makkelijk)

Antwoorden (1)

Nee, sowieso niet de mensen die in het geheel niet kunnen lezen.
Voor de overige mensen die wel kunnen lezen zijn er geen gevallen waarvan bekend is dat ze dit niet zouden kunnen wanneer anderen het wel makkelijk kunnen*.

Speculatie dat mensen met dyslexie het niet zouden kunnen zijn ook niet te bevestigen, sterker nog er zijn mensen die claimen dyslexie te hebben en er geen problemen mee hebben, of het makkelijker te vinden.
(Wellicht niet zo gek omdat sommigen van hen eigenlijk altijd al de letters door elkaar ervaren.)

https://dyslexiezonderzorgen.blogspot.com/2010/01/lees-zoals-iemand-die-dyslexie-heeft.html
"
Ik ben zo dyslectisch als het maar kan. Ken geen 1spellings regel. Maar dit lees net zo makkelijk als het gewone verhaal.
"
Hee ik heb dyslexie( of hoe je dat ook schrijft )
Maar ben er nu dus achter gekomen dat ik dit zelfs sneller kan lezen dan een tekst waar wel goed gespeld is. Wel intressand om wat mee te doen
"

===

*Overigens zit er dus wel een limitatie aan zulke zinnen die men ook wel onder het fenomeen Typoglykemie vat. https://nl.qaz.wiki/wiki/Typoglycemia

"
Typoglycemia (een samentrekking van "typo" en " hypoglykemie ") is een neologisme voor een vermeende ontdekking over de cognitieve processen die betrokken zijn bij het lezen van tekst. Het principe is dat lezers tekst kunnen begrijpen ondanks spelfouten en verkeerd geplaatste letters in de woorden. Het is een stadslegende en een internetmeme die alleen maar correct lijkt te zijn.
"

===

*Als je langere woorden pakt met meerdere mogelijk oplossingen en de letters beter mixt wordt het lastig en moet je echt gaan nadenken ipv dat je vlot door kan lezen.
https://www.treehugger.com/why-your-brain-can-read-jumbled-letters-4864305
Hoewel het mij in het Engels met de bekende voorbeelden ook lukt komen er op een gegeven moment een aantal voorbeelden waar ik niet meer door kan lezen.
Wat ook helpt, is dat in jouw voorbeeld en de bekende voorbeelden woordjes zitten die altijd correct zijn. Woorden van 1,2,3 letters werken altijd, of zoals in jouw voorbeeld vier letters met een dubbele letter in het midden, zoals "alle".