Kan een 'ding' verdrietig zijn?

Ik hoor steeds vaker uitspraken als 'een verdrietige zaak', 'een verdrietig moment', etcetera.
Dit klinkt me altijd onjuist in de oren. Ik dacht dat het enkel kon gebruikt worden in de zin van: ik ben verdrietig, zij is verdrietig, etcetera...

3 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (2)

Een emotioneel of verdrietig moment bestaat.

Bij een verdrietige zaak is vaak de achterliggende gedachte dat het een zaak is die veel emoties oproepen in de omgeving.

Een vrachtwagen kan dan weer niet verdrietig zijn.
3 jaar geleden
Het 'ding' zelf is niet verdrietig, maar de spreker is verdrietig.

Laat me dat toelichten:

Een moment is tijd. En in tijd gebeuren dingen.
Het is niet het moment zelf dat verdrietig is, maar er wordt gerefereerd naar de gebeurtenissen in dat moment die de spreker verdrietig maken.
Je kunt het lezen als: "Deze situatie maakt mij verdrietig."

Het zelfde geldt voor een verdrietige zaak. ('zaak' als in 'situatie', niet als in 'bedrijf'): Het is niet de zaak zelf die verdrietig is, maar het is de situatie die de spreker verdrietig maakt.
Ook weer te lezen als: "Deze zaak maakt mij verdrietig."

Misschien pas het zo wat beter in je gevoel van logica.