Is ENIGSTE een woord?

Weet jij het antwoord?

/2500

nee, het is enige. Toegevoegd na 1 minuut: http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=enigste je hebt dus wel enigst. Toegevoegd na 3 minuten: en die min mag wel even uitleg geven... of ben ik de ENIGSTE die dit antwoord denkt goed te weten... Toegevoegd na 1 dag: na lange discussies dacht ik, ik ga maar weer opzoek... er word in verschillende antwoorden gezegd dat als je een andere betekenis voor 'enigste' neemt dat het dan wel bestaat, neem de betekenis; mooi, 'dat staat je enig(/mooi)'. deze betekenis staat ook in de van dale als volgt; 1enig 2 prachtig, heerlijk dit is in overeenstemming met de betekenis van 'mooi' etc. er staat geen ~ste o.i.d. bij... ik blijf hierbij bij mijn punt dat dit woord NIET bestaat.

Dat is geen woord. Ik heb een tijd geleden daar nog een discussie over gehad en 'enigste' is geen woord. Dat is oorspronkelijk enige, en ik denk met dialect enzo hebben mensen er ook enigste van gemaakt.

Volgens het officiële Groene Boekje bestaan enigst en enigste wel degelijk. Het betekent dan leukst of leukste, maar het wordt tegenwoordig niet meer zoveel gebruikt. In de betekenis van uniek spreken we van enig (in zijn soort). Toegevoegd na 2 uur: Het Groene Boekje is een uitgave van de Nederlandse Taalunie. De nieuwste uitgave is van oktober 2005 en is goedgekeurd door de toenmalige ministers en staatssecretarissen van onderwijs van Nederland en Vlaanderen, het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie. Zelfs Van Dale erkent het woord enigst. Het bestaat dus wel.

VERREK JA. ALS JE HET ZO BEKIJKT DAN HEB JE DAAR HELEMAAL GELIJK IN Toegevoegd na 3 minuten: JANTJE IS ENIG. MAAR PIETJE IS DAN WEER NET IETS ENIGER MAAR TRUUSJE IS TOCH ECHT HET ENIGSTE PERSOON VAN ALLE 3.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100