Wat is de betekenis van 'hervormingen sluizen'?

Hallo,
op Wikipedia kwam ik het volgende over Caesar tegen: ''Caesar wilde grote hervormingen door de senaat sluizen wat hem uiteraard in conflict bracht.''
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Caesar#Dictator)
Wat is de betekenis van die zijn? M.a.w.: Hoe zeg je deze zin op een versimpelde manier?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Utrecht
3 jaar geleden
Het gaat niet om hervormingen sluizen, maar om iets door de senaat te sluizen.
Sluizen staat hier synoniem voor begeleiden, loodsen, sturen.
Dus zorgen dat de hervormingen door de senaat worden behandeld en goedgekeurd.
tinus1969
3 jaar geleden
Het is ook niet sluizen maar doorsluizen, wat zoveel betekent als doorgeven of (letterlijk) doordrukken.

Antwoorden (1)

Iets doorvoeren, naar een bepaalde bestemming brengen. Vaak heeft dit een negatieve ondertoon en wordt het op slinkse wijze bedoeld.

"Caesar wilde op slinkse wijze grote hervormingen door de senaat voeren."
Voorbeeld: Nederland is het belangrijkste land ter wereld voor multinationals om geld naar belastingparadijzen te sluizen.
SimonV