Wat is een mutatie?

Is mutatie niet gewoon een moeilijk woord voor kopie? Of zit dit anders in elkaar?

3 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Pieterke
3 jaar geleden
E mutatie is een andering die sprongsgewijs en niet geleidelijk plaatsvindt en ook heel snel kan gaan. Een kopie is precies hetzelfde van iets.
Pieterke
3 jaar geleden
verandering

Het beste antwoord

Nee, Mutatie is "verandering". Bijv. als het gaat om een virus: het wordt niet precies hetzelfde gekopieerd, maar er treedt een (kleine) verandering op - dat maakt het ook zo verontrustend...
Maar ook in een administratie kan een mutatie worden doorgevoerd: bijv. als je verhuist, als je naar een andere opleiding gaat, als je gegevens veranderen, waardoor er iets moet worden veranderd in de administratie.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
mutaties goeven helemaal niet verontrustend te zijn. Het gebeurd continu bij alle organismen. Alleen bij organismen zoals de mens worden heftige mutaties teniet gedaan. Die cellen worden vernietigd (helaas niet altijd, bijv bij kanker). Bij virussen zijn er ook continu kleine veranderingen. De meeste hebben geen effect, ook niet voor de vaccins. Maar vele mutaties kunnen uiteindelijk voor een ander virus zorgen (zie het als evolutie). Gelukkig kunnen de vaccins relatief gemakkelijk aangepast worden aan deze veranderingen (doet men heel vaak bij het influenza virus).

Andere antwoorden (1)

De letterlijke betekenis van mutatie m.b.t. het coronavirus is: "plotselinge verandering". Het is betekenis nr. 4 in de Van Dale. Het woordenboek vermeldt als woorden met deze betekenis: celmutatie, DNA-mutatie, genmutatie.
Andere betekenissen van mutatie (niet met betrekking tot dieren en planten en medische zaken zoals het virus) zijn o.a.:
- verandering, wijziging. Voorbeelden: inkomensmutatie, voorraadmutatie;
- boekhoudkundig: in-, uit- of overboeking;
- stemwisseling bij jongens in de puberteit.
Bron: Van Dale.