Is het je kunt of je kan?

Wat is het: je kunt of je kan? Maakt het verschil uit en wanneer gebruik je welke vorm? Ikzelf gebruik beide schrijfwijzen in zowel formele en informele communicatie vrijwel altijd door elkaar heen.

3 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Amadea
3 jaar geleden
Voor mijn gevoel zit er betekenisverschil tussen en daarom gebruik ik ze niet als synoniem van elkaar. Bij 'kan' gaat het om het (fysiek of psychisch) in staat zijn om, terwijl het bij 'kunt' erom gaat dat je op dat moment de gelegenheid hebt om die keuze te maken.

Antwoorden (2)

Op deze website https://onzetaal.nl/taaladvies/je-kunt-je-kan/ wordt op die vraag een antwoord gegeven:

Wat is goed: ‘Je kunt je nu inschrijven’ of ‘Je kan je nu inschrijven’?

Het is allebei goed. De keuze tussen je kan en je kunt is vrij.

Vaak krijgt ‘Je kunt je nu inschrijven’ de voorkeur. Dat komt doordat veel mensen je kunt en kun je geschikter vinden voor de schrijftaal. Anderen vinden je kan en kan je juist beter, omdat het vlotter en wat informeler overkomt.

Je kan is weliswaar jonger dan je kunt, maar het is zeker geen nieuwe vorm. Al in teksten uit einde van de zeventiende eeuw komt je kan voor.

Verschil België - Nederland

De Algemene Nederlandse Spraakkunst, de dikste grammatica van het Nederlands, vermeldt bij de vorm je kan: “De gebruikswaarde van je kan is in de verschillende delen van het taalgebied niet dezelfde. In Nederland geldt je kan doorgaans als informeel. Heeft je de algemeen verwijzende betekenis ‘men’, dan komt de combinatie je kan ook in de standaardtaal voor. In België wordt je kan niet als informeel taalgebruik beschouwd. De combinatie komt vooral in gesproken taal voor.” Bij je zal en je wil staat zo’n zelfde opmerking.
Antoni
3 jaar geleden
Het is niet allebei in alle gevallen goed.
Altijd goed is: je kunt.
Als "je" de algemene betekenis heeft van "men", dan is "je kan" ook goed.
Hetzelfde geldt voor: je zult en je zal. En: je wilt en je wil.
Voorbeelden:
Je kan/kunt nooit weten.
Je zult in je nieuwe baan de hele dag drukproeven moeten corrigeren..
Je zal toch de hele dag drukproeven moeten corrigeren!
Je wil ook gewoon weleens een complimentje.
Bron: Schrijfwijzer (auteur: Jan Renkema).