Volgens Van Dale is een astronaut een ruimtevaarder, kosmonaut. En een kosmonaut een (Russische) ruimtevaarder.
Een kosmonaut verwijst naar een persoon die door het Russische ruimteagentschap is opgeleid en gecertificeerd om in de ruimte te werken.
Aan de andere kant is een astronaut iemand die is getraind en gecertificeerd door JAXA, ESA, NASA of CSA om in de ruimte te werken. Voor functionele doeleinden zijn beide termen vergelijkbaar omdat ze naar hetzelfde beroep verwijzen. De verschillen zijn echter te wijten aan hun operationele filosofieën die enigszins verschillen. Dergelijke principes hebben betrekking op kennisgebieden en vaardigheden met betrekking tot ruimte, mensen, ruimtevaartuigen en aarde.
Een Amerikaan of Europeaan zal dus een astronaut blijven.
SimonV