wat is blauwe maandag?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2.9K
SentWierda
4 jaar geleden
Blauwe maandag is de letterlijke vertaling van Blue Monday. Niet te verwarren met 'een blauwe maandag' - dat een bekende Nederlandse uitdrukking is.
amc
3 jaar geleden
https://historiek.net/een-blauwe-maandag-herkomst/86869/
Zoals je kunt zien op deze site, is men niet helemaal zeker waar de benaming vandaan komt.
Ook de betekenis is niet echt duidelijk, want er zijn meerdere mogelijk.

Antwoorden (2)

Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar.
De vader van 'blauwe maandag, ook bekend als zwarte maandag, niet te verwarren met de 1978 zwarte maandag', is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005
De eerstkomende tien Blue Monday vallen op:
25 januari 2021
24 januari 2022
23 januari 2023
22 januari 2024
20 januari 2025
19 januari 2026
25 januari 2027
24 januari 2028
22 januari 2029
21 januari 2030
4 jaar geleden
De uitdrukking 'een blauwe maandag'' betekent: een korte periode die geen succes is geworden. Meestal heeft dit betrekking op een korte periode dat men ergens werkte, met iemand verkering had, een studie volgde enzovoort.
Oorspronkelijk betekent de uitdrukking 'hij is er een blauwe maandag geweest': hij heeft er op een maandag gewerkt waarop er niet werd gewerkt (dus een vrije dag). Dat kan Tweede Paasdag of Tweede Pinksterdag zijn.
In de loop der tijd is 'helemaal niet' (bijv. werken) veranderd in 'zeer kort' (bijv. werken).
Bronnen: Klare taal, uitgave van Van Dale; woordenboek Van Dale.