Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre is de Engelse grammatica in de praktijk zwart/wit in gebruik?

Om mijzelf door de coronacrisis heen te jagen ben ik begonnen mijn Engels wat op te krikken. Ik ben sinds deze week begonnen om mijn grammatica weer even op te frissen, maar door alle verschillende tenses begrijp ik er niks meer van. Soms kom ik zinnen tegen waar naar mijn idee meerdere tenses mogelijk zijn, of soms kijk ik Engels gesproken video's op YouTube en gebruikt een native speaker een hele andere tense, dan dat eigenlijk officieel gebruikt zou moeten worden volgens de Engelse regels.

Vandaar mijn vraag: in hoeverre is de Engelse grammatica zwart/wit? Met andere woorden: in hoeverre komt de Engelse grammatica (theorie) ook in de praktijk tot stand? Er zijn namelijk vormen waarbij je rekening moet houden met welke gebeurtenis zich als eerst voordeed, welke gebeurtenis langer duurde of je hebt rekening te houden met allerlei uitzonderingen, maar daar heb ik tijdens een gesprek toch helemaal geen tijd voor om daar over na te denken?

Wie helpt me uit de brand? Alvast dank.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
1.8K
crispy
4 jaar geleden
Bedenk goed dat een taal leeft en zich dus continu ontwikkelt. Het is geen rekenmodel, het is geen computerprogramma, het is wel een zich aan mode en omstandigheden aanpassend fenomeen.
SentWierda
4 jaar geleden
Alleen al tussen Brits-Engels en Amerikaans-Engels zijn soms grote verschillen. Het is belangrijk om eerst ook die verschillen te leren - anders ga je gemakkelijk de mist in.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel. Goeie punten. Ik kwam bij toeval ook een video tegen over 'descriptivism', erg nuttig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De grammatica die je leert is (meestal) die van het 'Oxford Engels'; de naam van het Engels zoals dat in Engeland wordt gebruikt en de Engelsen zelf op school leren. Er is echter grote variatie in hoe Engels wordt gesproken, zeker buiten Engeland. Veel youtube video's worden bv gemaakt door mensen die (Amerikaanse) straattaal spreken, of daardoor beïnvloed zijn. Dat taalgebruik verschilt.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding