Wat is het verschil tussen "poging tot verkrachting" en "poging tot sexueel binnendringen"?

Ik lees net op nu.nl een bericht over Benno L. Hierin staat onderstaande zin:

"Volgens justitie is er bewijs voor drie pogingen tot verkrachting, twee pogingen tot seksueel binnendringen, negentien aanrandingen en een poging daartoe."

( http://www.nu.nl/binnenland/2267584/om-heeft-benno-l-dood-verklaard.html )

Nu ben ik heel benieuwd wat dan het verschil is tussen een poging tot verkrachting en een poging tot sexueel binnendringen.
(Ik heb namelijk het idee dat dat precies hetzelfde is).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Inderdaad redelijk verworderlijk aangezien art 242 Sr hetvolgende erover zegt:

Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Dus raar is het zeker dat er een onderscheid wordt gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien omdat er hiedoor onderscheid wordt gemaakt tussen art 244 Sr

Hij die met iemand beneden de leeftijd van twaalf jaren handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en met "verworderlijk" bedoel je verwonderlijk? + je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry, 3 dingen tegelijk doen gaat me nog steeds niet helemaal goed af.

Andere antwoorden (4)

Bij verkrachting zijn geslachtsorganen vereist.
Benno wilde een kind een tongzoen geven, dat is een ander soort van 'binnendringing'. Juridisch onderscheid dus.
Genoeg over deze creep, arghhhhh....
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh, ja uiteraard, zo had ik het niet bekeken. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij maakt het strafrecht daar geen onderscheid in, maar ik kan het mis hebben.
Ik denk dat dit onderscheid gemaakt wordt, omdat Benno L. impotent is en dus alleen zijn slappe geval bij zijn slachtoffers kon 'binnenmoffelen'.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om te voorkomen dus dat bij de de rest van de wereld het beeld ontstaat dat hij inwendige sex met op-en-neerbeweging met zijn slachtoffers gehad heeft.

Het maakt zijn daden natuurlijk niet minder erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de wet zal er wel verschil tussen zitten.
Hoe krom ook aan de ene kant. Want volwassenen horen gewoon met hun klauwen van IEDER KIND af te blijven simpelweg. Koop een pop en leef je dan daar op uit!!
Er is GEEN ENKEL KIND die DIT SOORT DINGEN vanuit zichzelf zou willen.NIET!
Die is daar helemaal niet mee bezig.
En al zou die daar wel mee bezig zijn....DAN NOG heb je daar vanaf te blijven gewoon.
Zo simpel als wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkrachting is ongewenst binnendringen. dus ook bijv tongzoenen.