wat is de term voor het omhoogbrengen van 1 wenkbrauw?

ik kan mijn wenkbrauwen appart van elkaar bewegen. ik vroeg me laatst af hoe heet het omhoog hebben van 1 wenkbrauw

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
4K
Amadea
4 jaar geleden
Daar bestaat geen eigen term voor. Jij hebt kennelijk een extra spiertje dat ervoor kan zorgen dat jij je wenkbrauwen apart kunt fronsen.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea
Waarom een extra spiertje?
Ik nam altijd aan dat die mensen, afzonderlijke controle hebben over die spiertjes of dat getraind hebben.
Net als mensen die hun oren kunnen bewegen volgens mij ook geen extra spieren daar hebben, maar dat ze hebben "uitgevonden" hoe deze spieren te activeren.

Antwoorden (1)

Eyebrowflash: Knipoog met de wenkbrauw.
Mensen die elkaar ontmoeten trekken hun wenkbrauw kort op als teken van begroeting. Dit is een gebaar van de gezichtsspieren die bij mensen uit alle culturen voorkomt.
Niet iedereen is in staat om zijn wenkbrauwen afzondelijk te bewegen. Mensen die dit wel kunnen, hebben meer mogelijkheden in hun gezichtsexpressies.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Dat een bepaald gebaar in het Engels "eyebrow flash" wordt genoemd en over het optrekken van de twee wenkbrauwen tegelijk gaat impliceert niet dat het optrekken van één wenkbrauw ook zo heet. Ik vind dit geen antwoord op de vraag. En bij ons in Nederland is fronsen eerder afkeuring, verbazing, of zoiets als "wat mot je?".
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Je zou een moeten googlen op "lichaamstaal". De wenkbrauwen blijken heel wat te kunnen uitdrukken.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Je praat om het commentaar heen. Een "eyebrow flash" is het antwoord op een andere vraag. Namelijk:
"Hoe heet het als mensen BEIDE wenkbrauwen (vaak zelfs onbewust) optrekken?" Dat wenkbrauwen heel wat uit kunnen drukken staat daar geheel los van. Bijna iedereen is in staat een "eyebrow flash" te doen. Waar de vrager over spreekt is naar mijn weten geen naam voor.
Dit antwoord is onjuist. Dat is vrij makkelijk te erkennen.