Als je praat over een paard in het Duits, zeg je dan "sie ist lieb" of "es ist lieb?

Het is das Pferd, maar het paard waarover ik vertel is een meisje. Moet je dan in elk geval "es ist lieb", "es ist groß", "es ist braun" zeggen of kan "sie ist lieb", "sie ist groß" enz. ook?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zomaar een voorbeeld:
Ich bin die glückliche Inhaberin eines Pferdes. Es ist eine Stute. Die Stute ist nicht nur eine chicke schwarzbraune, aber sie ist auch eine sehr süße Stute.

Antwoorden (1)

Mijn paard is lief - In het Duits: Mein Pferd ist lieb. Es ist lieb
Maar als het paard een - meisje - is kun je ook zeggen : Meine Stute ist süß. Sie ist lieb.

.
Als een paard een meisje is, heet het in Nederland een merrie.
Als het paard een jongen is, heet het in Nederland een hengst.
Als de dierenarts langs is geweest en het paard geen hengst meer is heet het in Nederland een ruin.
In het Duits: Eine Stute, Ein Hengst, Ein Wallach
Toegevoegd op 11 februari 2019 12:24: tekst