Is het hoe lang of hoelang?

Op GoeieVraag kom ik steeds vaker "hoelang" tegen. Bijvoorbeeld: "Hoelang is de levertijd bij X?". Is het tegenwoordig geaccepteerd om 'hoelang' te schrijven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
8.7K
Edraket
5 jaar geleden
Het is natuurlijk "hoelang"
Immers, "Hoe Lang" is een Chinees.

Antwoorden (1)

Dat hangt van de betekenis af.
Hoe lang wordt los geschreven als het een lengte of afstand aanduidt (‘van welke lengte’). Als één woord verwijst hoelang naar een tijdsduur (‘van welke tijdsduur, gedurende welke periode’, ‘tot wanneer’). In de uitdrukking tot hoelang is hoelang ook één woord. Dus: “Hoelang is levertijd X.”
Voorbeelden:
Ik weet niet hoe lang mijn broer is.
Hoe lang een kind wordt, hangt af van de lengte van de ouders.
Hoe lang is dat touw?
Hoelang woon je hier al?
Hoelang duurde het feest?
Hoelang blijf je nog?
Hoelang is verse vis houdbaar in de vriezer?
Weet jij tot hoelang de voorstelling duurt?

Het aaneenschrijven van hoelang is geen nieuwigheid. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt het in een deel dat verscheen in 1904. Bij hoelang, tot - staat: “Bijwoordelijke uitdrukking, gelijkbeteekenend met: ‘Tot wanneer?’ Hoelang, met gewijzigden klemtoon uit hoe lang (‘een hoe langen tijd?’ (...)) heeft in deze verbinding met tot de betekenis van: ‘welken tijd? welk tijdstip?’” Al enige tijd moet hoelang altijd als één woord worden geschreven als het om een tijdsduur gaat.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ weer iets geleerd!
Amadea
5 jaar geleden
Plus het woordgrapje Hoe Lang is een Chinees.
paulus811
5 jaar geleden
Sluit me aan bij Jodokus52, want wist dit ook niet +