Wat zijn de officiële afkortingen van van de, van het, aan de en aan het?

Op woordenlijst.org vind ik v.d. en v.h. als afkortingen van van de en van het. Maar hoe zit ‘t dan met v/d, a/d, dat ik op verschillende plaatsen meer tegenkom dan de uitvoering met puntjes?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
13.9K
SentWierda
5 jaar geleden
Afkorten moet ernstig worden afgeraden, vooral als het gaat om achternamen. Het zorgt voor een onduidelijke en onzorgvuldige situatie. Betekent v.d.: van de of van der of van den?
Bron: Schrijfwijzer van Jan Renkema.
SentWierda
5 jaar geleden
Er bestaan niet 'officlële' afkortingen van dergelijke woorden. Het woord officieel is ongebruikelijk.
Wel kan worden afgekort.
Zo betekent v.h.: van het of van huis of voor het.
En v.d. betekent: van de, maar kan ook betekenen: van der en van den (in achternamen).
De afkorting a.h. bestaat niet.
En a.d. betekent a dato (= van heden af) of ante diem (= voor de dag) of aurix dextra (= rechteroor; dit is een afkorting op recepten).
Bron: het boek Afkortingen van Van Dale Lexicografie..

Antwoorden (1)

Officiële vorm is met puntjes: v.h.
Officiële variant v/h
Officiële variant vh.
Niet-officiële variant vh

Afkortingen voor gewone woorden maken een tekst minder prettig leesbaar. Gebruik ze dus liever niet. Bovendien kan een afkorting tot verwarring leiden: vh. kan bijvoorbeeld ook voorheen betekenen.
.
Je mag dus puntjes of de schuine streep gebruiken. Bij “aan de” zal a/d voorkeur genieten, omdat a.d. ook Anno Domini kan betekenen.
Toegevoegd op 25 augustus 2018 14:56: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus als je voor alle de schuine streep kiest, is dat geen probleem volgens de officiële spelling?
SimonV
5 jaar geleden
Dat mag ook. Ikzelf vermijd het. Betekent bijvoorbeeld v/d “van de” “van der” of “van den”?