schrijf je 'iets dat concreet wordt'. of 'iets wat concreet wordt'?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Iets wat en iets dat zijn allebei juist. Sommige mensen vinden iets wat iets beter, omdat het om iets onbepaalds gaat. Zeker als iets in de context iets concreets aanduidt, is dat echter ook goed mogelijk:
Er is iets belangrijks wat/dat ik je moet vertellen.
Ik heb iets bij de bakker gekocht wat/dat je zeker lekker zult vinden.
Is er nog iets in de koelkast wat/dat op moet voor de vakantie?

Ook bij andere onbepaalde woorden, zoals alles en niets, het enige, en bij woorden die zich als onbepaald telwoord gedragen (zoals een boel en een hoop), zijn wat en dat allebei mogelijk, al hebben sommige mensen een lichte voorkeur voor wat:
Alles wat/dat ze wilde was rust aan haar hoofd.
Niets wat/dat de staatssecretaris ter verdediging aanvoerde, werd nog geloofd.
Er is nog een hoop wat/dat ze moeten leren.

Datzelfde geldt voor bijvoeglijke naamwoorden waar het voor staat:
Onze vakantie naar Nieuw-Zeeland is het mooiste wat/dat we ooit hebben gedaan.
Dat is nu het raadselachtige wat/dat hij bedoelde.

Alleen wat
Verwijst wat naar meer dan een woord, bijvoorbeeld naar een zin, een gedachte of iets wat niet genoemd wordt, dan kan het niet vervangen worden door dat:

Het museum ging failliet, wat een grote strop was voor de gemeente.
Het boek dat ik op het moment lees, vind ik prachtig, wat me verbaast gezien de recensies.
Wat je gisteren gekookt hebt, is helaas niet zo goed gevallen.
SimonV
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In modern Nederlands kan je beide betrekkelijke voornaamwoorden gebruiken. Het wordt allebei als correct gezien. Toch zit er een verschil in.........

Het woordje 'iets' is ondefinieerbaar en dan wordt het correct om 'wat' te gebruiken. In bijv. de zin 'Is er iets wat ik kan doen' ? wordt namelijk niet duidelijk wat er gedaan moet worden, iets is dus ondefinieerbaar.

Zou het wel duidelijk zijn wat er gedaan moet worden, is het gebruik van 'dat' beter. Bijv. 'de geboorte van ons kind, was het mooiste dat we hebben meegemaakt'. Deze 'geboorte'is iets specifieks en dan wordt het 'dat'.

Bij iets ondefinieerbaars gebruiken we dus het beste 'wat', maar het is niet verplicht in modern Nederlands.

Er is echter wél een regel wanneer we alleen het woordje 'dat' kunnen/ moeten gebruiken.
Wanneer namelijk naar een onzijdig 'het'woord wordt verwezen, is het woordje 'dat' als enigste correct. Bijv; 'Het boek dat ik voor mijn verjaardag kreeg' of 'Het paard dat daar in de wei staat'.
amc