een fout die heel veel wordt gemaakt, ik heb er nog een vraag over gesteld.
het is een heel mooie auto.
tenminste, ik neem aan dat je wil zeggen dat de auto heel mooi is, niet dat hij niet kapot is.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een hele mooie auto... en OOK een heel mooie auto...

Het is de nadruk, leg je die op auto dan is het een hele mooie auto...
Leg je de nadruk op Mooi, dan is het een heel mooie auto...

Heel subtiel is dat... maar kan beide even goed, nuance-verschil alleen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Heel' is hier een bijwoord, dat niet iets over de auto zegt, maar over het bijvoeglijk naamwoord 'mooie': de mate waarin de auto mooi is. Bijwoorden worden niet verbogen, dus 'heel' blijft in dat geval gewoon 'heel'. Het is dus "Een heel mooie auto", als zullen we in de volksmond vaak 'hele' blijven zeggen. Want 'ik heb hele grote bloemkolen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een heel mooie auto als heel slaat op mooi.
Het is een hele mooie auto als heel slaat op de auto (die dus niet kapot is).

Als je twijfelt over het eerste bijvoeglijk naamwoord i een rijtje van twee, kun je proberen het tweede weg te laten. Blijft dat een kloppende zin die ongeveer zegt wat je bedoelt, dan is het goed.

Een hele auto is in dit geval vermoedelijk onzin.
Dat moet het dus heel zijn.

Lastiger : een lelijke dikke man versus een lelijk dikke man. In het eerste geval is hij EN dik E lelijk, in het tweede geval is hij echt lelijk dik (voor zover je ook mooi dik kunt zijn).

In de volksmond echter gebruiken we vaak hele wanneer we heel bedoelen, dus als versterking van het tweede bijvoeglijk naamwoord .
Het hele grote huis, een hele leuke vrouw, een hele dikke tien. Maar grammaticaal gezien zijn ze allemaal fout. Vervang hele maar eens door enorme, dan is het soms iets makkelijker te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt hele,houdt dat in dat er b.v ook een halve,of een kapotte uitvoering van kan zijn. Hele i.p.v heel gebruiken is een fout,die ontzettend veel voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mara;

Het moet 'heel mooie' zijn als je bedoelt dat de auto heel mooi is. Je kunt dat controleren door die twee woorden om te wisselen; als de betekenis dan verandert maar de zin nog wel goed Nederlands is was de spelling niet de juiste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan allebei.
Het is net zo hoe jij er wilt uitspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan eigenlijk helemaal niet allebei, zie alle andere antwoorden hierboven.