Wat is 'met' voor een woordsvorm?

Is het met hen of met hun en waarom?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (1)

Met is gewoon een voorzetsel. Met jou, met hem, met haar, met hen. Hun is een bezittelijk voornaamwoord, hen is een persoonlijk voornaamwoord. Het is hun huis. Ik ga met hen mee om dat huis te bezichtigen.
Amadea
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
" Hun is een bezittelijk voornaamwoord."
Kan, maar in dit geval is het logischer om "hun" ook als persoonlijk voornaamwoord te zien. Dan is de vraag veel relevanter.
https://onzetaal.nl/taaladvies/hun-hen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad LeonardN.
"Dat huis is hun te duur". Daar is hun geen bezittelijk voornaamwoord.
Amadea
6 jaar geleden
Daar zou ik dus schrijven "Dat huis is hen te duur" en volgens mij is dat taalkundig gezien ook correcter.
LeonardN
6 jaar geleden
Taalkundig correct is:
Dat is hun te duur.
of
Dat is voor hen te duur.
In de regel is het. hun=voorzetsel+hen.
https://onzetaal.nl/taaladvies/hun-hen