Waarom word er veel sponsors gezegd, terwijl het sponsoren moet zijn?

zegt me genoeg lijkt me

Toegevoegd na 28 minuten:
na deze antwoorden klopt mijn vraag niet meer, en zal ik hem bijstellen:

waarom gebruikt men over het algemeen meer sponsors en niet sponsoren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Is het meervoud van sponsor sponsors of sponsoren?
Net als: motors of motoren?

Zowel de meervouden op -s als die op -en zijn mogelijk.
In het algemeen is de uitgang op -en formeler
dan die op -s.

Gangbaar (vooral bij persoonsnamen) is het meervoud
op -en: rectoren, professoren, conservatoren, organisatoren enzovoorts.

Het meervoud op -s wint echter veld en is bij veel van de woorden op -or (vooral bij zaaknamen) het gangbare meervoud: tractors, projectors, kernreactors, sponsors enzovoorts.
Het meervoud op -s is informeler dan dat op -en.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het beide mag, en mensen die blijkbaar beter vinden klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sponsor is een Engels woord en dus maakt men er in het meervoud sponsors van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht omdat de term sponsors direct duidelijk is, terwijl sponsoren ook iets anders zou kunnen betekenen?
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihihi die is echt ontzettend leuk!