De tijd 'van of voor' het inleveren van de opdrachten is aangekomen: wat is correct?

Beste forumleden,

Regelmatig raak ik in verwarring bij het gebruiken van de voorzetsels ‘van of voor’ in zinnen - waar dien ik rekening te houden bij het schrijven van zinnnen met een van die voorzetsels?

Welk voorzetsel is in de zin ‘De tijd ‘van of voor’ het inleveren van de opdrachten is aangekomen’ is juist? Hoe zou ik dat kunnen achterhalen? Zou iemand mij dat willen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Amadea
6 jaar geleden
De hele zin rammelt. Je kunt beter zoiets schrijven als: het is tijd om de opdrachten in te leveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"De tijd van inleveren van de opdrachten is aangekomen." Dat is juist, korter is beter:
De opdrachten moeten ingeleverd worden voor ...datum...
Het verbouwen van een zin is een oplossing als je struikelt omdat je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
kijk eens bij www.onzetaal.nl
bij de zoekopdracht vul je dan `van`of `voor` in.
daar staan enkele voorbeelden die je misschien verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Het beste antwoord

Het begrip tijd kan met meerdere voorzetsels gecombineerd worden, en daarom kan niet gesteld worden dat de ene fout en de andere goed zou zijn. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Hij heeft daar de tijd van zijn leven. Het is tijd om naar huis te gaan. Heb je even tijd voor een kopje koffie?
Welke je moet kiezen hangt met name af van de manier waarop 'tijd' gebruikt wordt. Bedoel je ermee ‘periode, tijdsduur’ dan past daar het voorzetsel -van- bij. Maar bedoel je ‘moment, tijdstip’ dan kun je beter -om- of -voor- gebruiken.

De tijd is niet aangekomen maar aangebroken. En dat is dan -om- de opdrachten in te leveren. Maar in jouw formulering is de correcte zin: "De tijd voor het inleveren van de opdrachten is aangebroken".
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw meesterlijke antwoord: bent u een neerlandica?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel helder uitgelegd.
Amadea
6 jaar geleden
Nog even een antwoord op de eerste reactie: nee, ik ben geen neerlandica. Maar wel breed in taal geïnteresseerd. En vanwege belezenheid goed op de hoogte van de Nederlandse taal.