"Ik fiets door de stad" Voltooide tijd? Ik heb door de stad gefietst of, ik ben door de stad gefietst?

Mag/kan het allebei? en is er dan (gevoelsmatig) verschil?

Bij de nederlandse taalhulp die ik geef, kwamen we op dit probleem. Ik ging aan mezelf twijfelen.
Kan het allebei, is de ene manier dialect? Ik weet het niet meer.
Hoe langer je er over nadenkt, hoe verwarrender het wordt

Toegevoegd na 11 minuten:
Had beter een nieuwe zin kunnen beginnen na "Ik fiets door de stad", zo lijkt het of ik vraag of dat voltooide tijd is

13 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Het beste antwoord

Het is "Ik heb door de stad gefietst".

De verklaring van het gebruik van de vervoegingen van 'hebben' en 'zijn' is:
Staat de handeling zelf centraal, dan worden deze werkwoorden met 'hebben' vervoegd. Als de verandering van plaats of de richting (met het te bereiken doel) centraal staat, dan worden ze met 'zijn' vervoegd.

Vergelijk ook:
We hebben een uurtje in de Ooijpolder gefietst (het gaat hierbij om de handeling: het fietsen).
Vanuit Nijmegen zijn we de Ooijpolder in gefietst (het gaat hierbij om plaats/ richting: de Oijpolder

Bij 'Ik heb door de stad gefietst" gaat het om de handeling: het fietsen (dus wordt een vervoeging van 'hebben' gebruikt).

Zie bron voor het volledige artikel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Bedankt zover, klinkt heel duidelijk en logisch
anneliez
13 jaar geleden
hier heb ik wat aan ben het er mee eens, wist zelf niet precies hoe ik het moest omschrijven.
Bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze post is weliswaar wat ouder, maar omdat de Nederlandse taal in de afgelopen jaren nu ook weer niet zoveel veranderd is is de vraag nog steeds relevant. Voor mij klinkt dit helemaal niet zo helder. at overkomt me wel vaker bij de adviezen van de taaladviesdienst. Voor mijn gevoel kan in "door de stad fietsen" ook wel degelijk de verandering van plaats centraal staan en kan "ik ben door de stad gefietst" dan ook prima. Voor mij is de formulering van de taaladviesdienst, namelijk de vraag "of de richting (met het te bereiken doel) centraal staat" onnavolgbaar. Staat in de zin "ik ben langs mijn ouderlijk huis gereden" de richting centraal? Volgens mij niet en dus klopt het hele verhaal van de taaladviesdienst mi.i. niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de Schrijfwijzer van Renkema staat een heel wat zinniger verklaring voor dit fenomeen. Het gaat niet om de richting of het doel, maar het gaat om de situatie vs. de handeling.
Staat de handeling centraal, dan gebruiken we 'hebben'. Als de situatie centraal staat, gebruiken we 'zijn'. In bijvoorbeeld "hij is de zestig al ruimschoots gepasseerd" gaat het over de bereikte leeftijd en niet over een handeling. Zie voor meer voorbeelden de Schrijfwijzer, paragraaf 4.5.3 ("Hebben of zijn"). Helaas kan er geen antwoord meer gegeven worden als een antwoord tot "beste antwoord" is gekozen. Ook al is dat antwoord incorrect.

Andere antwoorden (3)

De verwarring komt een beetje door het gebruik van ' ik ben wezen fietsen' of ' ik ben hier op de fiets' .
maar in de zin van je voorbeeld is het nog steeds : ik heb gefietst - ik heb door de stad gefietst.

In dit geval geven we echter in een ; reisverslag' wel vaak aan waar we gewéest zijn boven wat we gedáán hebben. Ik ben door het bos gereden, daarna ben ik door de stad gegaan, toen ben ik linksaf geslagen....
maar taalkundig is het (lthans op dit moment nog) onjuist. Omdat de tweede en derde ´ben´ echter wel juist gebruikt zijn, hoor je er nogal snel overheen dat het eigenlijk ´ik heb (door het bos) gereden ' moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik fiets door de stad is gewoon tegenwoordige tijd. Je fietst nu.
Ik heb door de stad gefietst is juist, jij was degene die op de fiets zat en trapte.
Ik ben door de stat gefietst is wanneer jij bijvoorbeeld achterop zit. Iemand anders fietst dan.
Je ondergaat iets.

Toegevoegd na 14 minuten:
Sorry, stat is natuurlijk stad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben gegaan maar ik heb gefietst, door het stukje "door de stad"weg te laten wordt het zichtbaarder.
Nee dat laatste betekent dat je nog aan het fietsen bent