Schrijf je brandweer met een hoofdletter?

Ik kom in verschillende documenten verschillende antwoorden tegen. Mijn vraag is, schrijf je brandweer met een hoofdletter of niet? en waar kan ik dit vinden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
10.6K
Antoni
6 jaar geleden
Kwam je die hoofdletters tegen in Duitstalige documenten? Dan is de hoofdletters niet ongebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat het verschilt per situatie; maar ik ga het navragen, want ik wil het zelf ook wel weten :-) Als je bijvoorbeeld schrijft: "De brandweer kwam...", gaat het naar mijn idee niet om een unieke eigennaam en is het met een kleine letter.
( zie o.a.: https://onzetaal.nl/taaladvies/afdelingsnamen-klantenservice-klantenservice ) Maar ik twijfel of er wel een hoofdletter gebruikt moet worden bij bijvoorbeeld "Brandweer Amsterdam-Amstelland". Dat is wél de naam van één specifieke organisatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had het nagevraagd bij een taaldeskundige (via de website van het Groene Boekje) Het antwoord is: ANTWOORD
Het woord 'brandweer' wordt met een kleine letter geschreven. Het woord op zich is nooit een unieke eigennaam, en krijgt om die reden geen hoofdletter: 'De brandweer kwam ...', 'De brandweer doet goed werk' enz. TOELICHTING
Alleen als deel van een eigennaam kan 'brandweer' eventueel een hoofdletter krijgen; bijvoorbeeld: 'Brandweer Midden-Nederland', 'Brandweer Amsterdam-Amstelland'. Overigens komen dergelijke namen niet vaak voor: er wordt meestal een omschrijving met 'van' of 'in' gebruikt: 'de brandweer van Den Haag', 'de brandweer in Noord-Nederland'.

Antwoorden (2)

Gewoon met een kleine letter.
Zie Van Dale:
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=brandweer&lang=nn

Toegevoegd na 13 minuten:
Doorgaans gebruik je een hoofdletter bij:
eigennamen
personen
aardrijkskundige namen
talen, dialecten, culturen
volkeren
periodes
feestdagen
stromingen
instellingen
merken
titels
hoofdletter uit respect
functiebenaming
heilige namen
eerste woord van een zin
SimonV
6 jaar geleden
Ik zie geen reden om het met een hoofdletter te schrijven, het is immers niet de naam van het bedrijf, maar de naam van de dienst (net als politie en ambulance). Op de site van de brandweer zelf staat het ook gewoon met kleine letter.